У межах наукової теми здійснено дослідження "Засади медійного словникарства в практиці створення лексичного мінімуму медіазнавця", результатом якого став розділ проф. кафедри медіапродюсування та видавничої справи Вікторії Іващенко колективної монографії "Стилістика модерного часу" (Київ : Видавництво Ліра-К, 2024), що вийшла у вересні 2024 року. На засіданні вченої ради Факультету журналістики, яке відбулося 18 червня 2024 року, у межах наукової теми "Медіазнавчі студії в науковому та освітньому дискурсах" (керівники теми: доц. Г.В. Горбенко, декан Факультету журналістики, канд. пед. наук; проф. В.Л. Іващенко, заступник декана з наукової роботи, проф. кафедри видавничої справи, докт. філол. наук.) було презентовано проміжний звіт з дослідницького напряму «Медіалінгвістика» («Медіалінгвістика: гумор під час війни в українських медіа»). Доповідач: Олег Харченко, доц. кафедри медіапродюсування та видавничої справи, канд. філол. наук). На засіданні вченої ради Факультету журналістики, яке відбулося 23 листопада 2023 року, у межах наукової теми "Медіазнавчі студії в науковому та освітньому дискурсах" (керівники теми: доц. Г.В. Горбенко, декан Факультету журналістики, канд. пед. наук; проф. В.Л. Іващенко, заступник декана з наукової роботи, проф. кафедри видавничої справи, докт. філол. наук.) було презентовано проміжний звіт з двох дослідницьких напрямів «Пролегомени до медіазнавства як нової міждисциплінарної галузі знання» та «Лексичний мінімум медіазнавця як платформа комунікативної взаємодії». Доповідач: проф. Вікторія Іващенко, засту Проміжний звіт про результати реалізації наукової теми затверджено 27 грудня 2023 року на засіданні Вченої ради Київського університету імені Бориса Грінченка. https://kubg.edu.ua/prouniversitet/news/podiji/8396-promizhnyi-zvit-z-realizatsii-naukovoho-doslidzhennia-mediaznavchi-studii-v-naukovomu-ta-osvitnomu-dyskursakh.html На засіданні вченої ради Факультету журналістики, яке відбулося 20 червня 2023 р., у межах наукової теми "Медіазнавчі студії в науковому та освітньому дискурсах" (керівники теми: доц. Г.В. Горбенко, декан Факультету журналістики, канд. пед. наук; проф. В.Л. Іващенко, заступник декана з наукової роботи, проф. кафедри видавничої справи, докт. філол. наук.) було презентовано проміжний звіт з дослідницького напряму «Медіаспоживання та виявлення цінностей особистості журналіста в Україні» (виконавці й доповідачі: Петренко С.І, докт. філософії з журналістики, доц. кафедри журналістики та нових медіа; Балабанова К.Є. канд. пед. наук, доц. кафедри медіапродюсування та видавничої справи). https://kubg.edu.ua/prouniversitet/news/podiji/8396-promizhnyi-zvit-z-realizatsii-naukovoho-doslidzhennia-mediaznavchi-studii-v-naukovomu-ta-osvitnomu-dyskursakh.html У межах наукової теми здійснено дослідження, результом якого стала колективна монографія "Modern trends in the functioning of media studies in informational, scientific and educational discourse", що вийшла в січні 2023 року. Автори: H.Horbenko, M.Vaskiv, O.Bykova, O.Mitchuk, V.Soshynska (Tallinn: Teadmus OÜ, 2023, 174 p.). The monograph examines the functioning of the regional press during the period of independence of Ukraine. Through a comparison with European (primarily German) geneology, the necessity and problems of reforming the classification of journalistic genres and groups of genres inherited from the Soviet era in modern Ukrainian journalism are determined. Zaboy magazine was studied in the socio-cultural context of the time: history, thematic palette, leading authors. The functioning of modern liberal information culture in the context of theoretical and methodological principles is characterized; the substantive and auditory characteristics of social communications as the main concepts of the functioning of liberal information culture, enlightenment of liberal information culture are characterized. A scientific and research characterization of the Russian-Ukrainian hybrid conflict in the east of Ukraine (2014-2021) was carried out. The reasons, course and results of Russian military aggression against Ukraine are characterized. У межах наукової теми здійснено дослідження, результом якого стала колективна монографія "Інформаційно-комунікаційна безпека: сучасні тренди", що вийшла в грудні 2022 року. Автори: Бровко О.О., Курбан О.В., Лісневська А.Л., Бондарева О.Є., Фруктова Я.С., Данильян О.Г., Дзьобань О.П., Калиновський Ю.Ю., Колодюк М.А., Король В.Г., Кротюк В.А., Марутян Р.Р., Панфілов О.Ю., Поліщук О.Л., Юркова О.А.; за заг. ред.: Курбан О. В., Лісневська А. Л. (Київ: Київський університет імені Бориса Грінченка, 2022). У монографії розглянуто питання інформаційно-комунікаційної безпеки в українському медійному просторі. Результатом дослідження кола визначених проблем стали авторські розвідки, вміщені у двох розділах видання: «Теоретико-методологічні аспекти сучасних безпекових технологій» та «Прикладні аспекти сучасної безпекової політики». Предмет досліджень становить інформаційна політика в українських медіа, розвиток освітнього процесу за відповідним профілем і стан державних управлінських комунікаційних процесів. Метою видання є створення навчально-методичного підґрунтя для забезпечення розвитку освітніх, управлінських та комунікаційних процесів відповідних інституцій в Україні. На засіданні вченої ради Факультету журналістики, яке відбулося 22 листопада 2022 р., у межах наукової теми "Медіазнавчі студії в науковому та освітньому дискурсах" (керівники теми: Г.В. Горбенко, декан Факультету журналістики, канд. пед. наук, доц.; В.Л. Іващенко, заступник декана з наукової роботи, докт. філол. наук, ст. наук. співр., проф. кафедри медіапродюсування та видавничої справи) було презентовано проміжний звіт про виконання дослідницького напряму «Професіоналізм сучасних фахівців медіа, реклами та PR: актуальні тренди». Виконавці: Л. М. Новохатько, докт. іст. наук, проф., завідувач кафедри реклами та зв'язків з громадськістю; М. М. Нетреба, канд. наук із соц. комунікацій, доц., доц. кафедри реклами та зв'язків з громадськістю; І. Ю. Афанасьєв, канд. іст. наук., доц., доц. кафедри реклами та зв'язків з громадськістю; Т. Ю. Бєлофастова, канд. пед. наук., доц., доц. кафедри реклами та зв'язків з громадськістю; О.В. Курбан, канд. наук із соц. комунікацій, доц., доц. кафедри реклами та зв'язків з громадськістю; Г. А. Піскорська, канд. іст. наук, доц., доц. кафедри реклами та зв'язків з громадськістю; О.І. Стадніченко, канд. політ. наук, доц., доц. кафедри реклами та зв'язків з громадськістю; Т. І. Поліщук, заступник декана Факультету журналістики із соціально-гуманітарної роботи, ст. викл. кафедри реклами та зв'язків з громадськістю; Д. В. Харамурза, ст. викл. кафедри реклами та зв'язків з громадськістю, голова Наукового товариства Факультету журналістики. Студенти: Вронська Ю., Рижова Д., Соколовська М., Івлєв Д., Бучма К.
У межах наукової теми здійснено дослідження "Медіазнавчі студії в євроінтеграційному дискурсі України", результатом якого стала колективна монографія (за цією ж назвою), що вийшла в липні 2022 року. Автори: В. Л. Іващенко, В. Є. Сошинська, Я. Є. Сошинська, О. В. Григоревська, З. І. Алфьорова, М. А. Карась, О. А. Хамедова; наук. ред. В. Л. Іващенко (Київ : ДП «Експрес-об`ява», 2022. 200 с.). Монографія розкриває проблематику взаємодії наукового й освітнього дискурсів, зокрема в аспекті формування медіазнавства як нової галузі знання та його впровадження в освітній процес. Знайомить із засадами освітньої політики ЄС та України у сфері медійної, інформаційної й цифрової грамотності населення. Дає загальну картину про медіакультуру як інформаційну основу медіазнавства у вимірах цифрових бібліотечних, архівних і музейних проєктів європейських країн. Формат медіазнавчих студій актуалізує також затребувану сьогоденням проблематику медіакомунікацій, зокрема арткомунікації в аудіовізуальній сфері, та пресознавства як розділу медіазнавства, орієнтованого на цифровізацію суспільства та гендерні дискусії. Для фахівців у галузі медіа, соціальних комунікацій, журналістів, бібліотекознавців, архівознавців, музеєзнавців, а також для студентів, аспірантів, докторантів за профільними напрямами журналістики, інформології та бібліотечної справи, медіакомунікації.
На засіданні вченої ради Інституту журналістики, яке відбулося 23 грудня 2021 р. у межах наукової теми Інституту журналістики було презентовано проміжний звіт про виконання дослідницького напряму "Неформальна медіаосвіта в Україні та країнах ЄС" (керівники наукової теми: Г.В. Горбенко, директор Інституту журналістики, канд. пед. наук, доц.; В.Л. Іващенко, заступник директора з наукової роботи, проф. кафедри видавничої справи, докт. філол. наук, ст. наук. співр. Керівники дослідницького напряму: Фруктова Я.С, канд. пед. наук, доц.; Виконавці: Зражевська Н.І., д-р наук з соціальних комунікацій, професор, професор кафедри журналістики та нових медіа; Курбан О.В., к. н. із соціальних комунікацій, доцент кафедри реклами та зв’язків з громадськістю; Лісневська А.Л., канд. пед. наук, доцент, доцент кафедри журналістики та нових медіа; Нетреба М.М., к. н. із соціальних комунікацій, доцент кафедри реклами та зв’язків з громадськістю; Гондюл О.Д., викладач кафедри журналістики та нових медіа. Студенти: Чепурнова Я., Сокол Л., Короткевич Д., Сіраш Д., Соболєва А., Ходієва С.
На засіданні вченої ради Інституту журналістики, яке відбулося 23 листопада 2021 р. за участи завідувача НМЦ досліджень, наукових проєктів та програм канд. філос. наук О.М. Кузьменко було виголошено та обговорено проміжний звіт про результати дослідження за напрямом "Бібліотечна журналістика: медіапрактики в навчальному процесі" (доповідач: старший викладач кафедри бібліотекознавства та інформології Т.І. Поліщук) наукової теми "Медіазнавчі студії в освітньому та науковому дискурсах" (керівники: Г.В. Горбенко, директор Інституту журналістики, канд. пед. наук, доц.; В.Л. Іващенко, заступник директора з наукової роботи, проф. кафедри видавничої справи, докт. філол. наук, ст. наук. співр.).
У межах наукової теми «Медіазнавчі студії в науковому та освітньому дискурсах» (2019–2024), зокрема реалізації міждисциплінарного дослідницького проєктому – е-словника «Лексичний мінімум медіазнавця» / «Lexical Minimum of Media Expert» (1.02.2021–1.12.2024), Інститут журналістики взяв на себе зобов’язання щодо отримання статусу спостерігача (учасника) в системі ELEXIS (Європейська лексикографічна інфраструктура – Угода про грант No 731015 – HORIZON 2020), яку представляє Інститут Йозефа Стефана (Словенія) як координатор (грантова угода триває з 1.02.2018 до 31.07.2022). Координатор проєкту – В.Л. Іващенко, заступник директора з наукової роботи, професор кафедри видавничої справи, доктор філологічних наук, старший науковий співробітник. Мета проєкту – розробити концепцію, теоретично обґрунтувати та створити е-словник основних понять медіазнавства в межах навчального е-ресурсу «Лексичний мінімум медіазнавця» («Lexical Minimum of Media Expert»), інтегрувати його до Європейської лексикографічної інфраструктури ELEXIS та впровадити в навчальний процес Інституту журналістики. Завдання проєкту: Виконавці: Сторінка Інституту журналістикиКиївськ Теорія медіа та суспільства : навчальний посібник Автор – Зражевська Ніна Іванівна (Київ: Київський університет імені Бориса Грінченка, 2021).
Один із дослідницьких напрямів наукової теми впроваджено у викладання навчальної дисципліни "Сучасні медіакомунікативні технології", що репрезентує навчальний посібник (за тією ж назвою), який вийшов у липні 2021 року. Автор – В.Л. Іващенко (Київ: ТОВ «Видавництво “Розумники”», 2021. 192 с.). У навчальному посібнику подано теоретичний матеріал, питання для самоконтролю та підсумкового контролю, практичні завдання й завдання для поточного контролю, тести підсумкового контролю з дисципліни «Сучасні медіакомунікативні технології» для магістрів журналістських спеціальностей. Видання спрямоване: на формування у студентів системи знань про комунікації як соціальний феномен і технології як спосіб керування комунікативними процесами у вирішенні фахових завдань; на оволодіння базовим інструментарієм сучасних медіакомунікативних технологій; на вироблення навичок і умінь передбачати поведінку аудиторії на новий інформаційний продукт та використовувати набуті знання в практичній професійній діяльності. Для студентів та викладачів закладів вищої освіти. МЕДІАЗНАВЧІ СТУДІЇ В НАУКОВОМУ ТА ОСВІТНЬОМУ ДИСКУРСАХ: РЕАЛІЗАЦІЯ АКТУАЛЬНОЇ ПРОБЛЕМАТИКИ (2019–2020) МЕДІАЗНАВЧІ СТУДІЇ В НАУКОВОМУ ТА ОСВІТНЬОМУ ДИСКУРСАХ: У ПОШУКАХ ДОСЛІДНИЦЬКОГО ОБ’ЄКТА На засіданні вченої ради Інституту журналістики, яке відбулося 21 листопада 2019 р. за участі проректора з наукової роботи Наталії Миколаївни Віннікової та завідувача науково-методичного центру досліджень, наукових проектів та програм Ольги Миколаївни Кузьменко, було обговорено дослідження "Медіазнавчі студії в науковому та освітньому дискурсах". Роботу над темою, яку заплановано на 2019 – 2024 рр. (керівники: В.Л. Іващенко, заступник директора з наукової роботи, професор кафедри видавничої справи, доктор філологічних наук, старший науковий співробітник; Г.В. Горбенко, директор Інституту журналістики, кандидат педагогічних наук, доцент) було розпочато в березні 2019 р.
Дослідження 1. "Сучасне медіазнавство: окреслення меж галузі" (док. філол. наук Іващенко В. Л., Гондюл О. Д.) Мета - окреслити межі медіазнавстваяк нової галузі знання, що перебуває на етапі становлення, визначити поняття титульного терміна на її позначення. Мета - розкрити специфіку впровадження моделі навчання технології анімації в освітній процес Інституту журналістики Київського університету імені Бориса Грінченка та показати її ефективність.
Дослідження 3. "Неформальна медіа-освіта в Україні" (канд. пед. наук Горбенко Г.В., канд. пед. наук Балабанова К. Є., Гондюл О. Д., канд. пед. наук Лісневська А. Л., канд. пед. наук Фруктова Я. С.) Мета - визначити ефективні технології, зміст, форми, методи, засоби розвитку медіа-компетентності громадян в інформаційному суспільстві.
Дослідження 4. "Медіа як інструмент формування іміджу політика" (канд. соц. ком. Досенко А. К.) Мета - показати формування позитивного іміджу Президента України засобами масової інформації. Наукові дослідження кафедри медіапродюсування та видавничої справи Головним напрямом наукових досліджень кафедри є участь у розробленні наукової теми «Медіазнавчі студії в науковому та освітньому дискусах» (грудень 2019 – грудень 2024). Горбенко Г.В. Новохатько Л.М.; Ужанська Т.І. Ці та інші викладачі кафедри також реалізовують свої професійні, наукові інтереси, розвиваючи низку інших тем. Переважна більшість таких тем безпосередньо пов’язана зі змістом робочих навчальних програм, основними напрямам соціально-гуманітарної роботи, міжнародної академічної мобільності, фандрайзингової активності, відповідає завданням Інституту журналістики, забезпечує служіння професорсько-викладацького складу кафедри людині, громаді, суспільству. Зокрема, кандидат наук із соціальних комунікацій О. В. Курбан зосереджується, переважно, на дослідженнях технологій політичного впливу, вивчає та викладає теорію та практику використання соціальних інтернет- мереж у PR, рекламі, бренд-менеджменті, багато займається технологіями інформаційної війни, масових маніпуляцій тощо, підтримує та розширює академічні та практичні контакти з численними колегами, які представляють різноманітні вищі навчальні заклади, державні установи та громадські організації України, низки інших держав — Естонії, Ізраїлю, Казахстану тощо. Доктор історичних наук, професор Л. М. Новохатько, кандидат педагогічних наук, доцент, Т. Ю. Бєлофастова займаються питанням методології викладання реклами та зв’язків з громадськістю в умовах трансформації освітніх процесів у бік студентоцентризму та практико- орієнтованості. Кандидат історичних наук І. Ю. Афанасьєв працює за кількома напрямами, проводячи міждисциплінарні дослідження, поєднуючи фактологічну базу й методологію історії, психології, соціології, філології; це й розв’язання деяких термінологічних, методологічних проблем українських зв’язків з громадськістю, й упорядкування відомостей з історії реклами та PR. Над розробкою рекомендацій зі запровадження основних принципів, методів, форм, моделей ефективної взаємодії суб’єктів реклами та зв’язків з громадськістю з медіа-сферою в практику професійної підготовки таких фахівців працює доцент, кандидат політичних наук О. І. Стадніченко. Брендинг освітньої установи й підготовку фахівців з копірайтингу, вплив на них трансформації медіа-сфери, досліджує кандидат наук із соціальних комунікацій С. М. Вернигора; високий рівень знання англійської мови дозволяє їй швидко опановувати іноземні джерела з цього та інших питань. Здобувачі вищої освіти заохочуються до поєднання навчання і досліджень під час реалізації освітніх програм. Таке поєднання відбувається на семінарських, практичних та лабораторних заняттях, під час самостійної роботи при вивченні навчальних дисциплін, у рамках підготовки дипломних проєктів, під керівництвом досвідчених наукових керівників, більшість із яких мали досвід не лише науково-педагогічної, але й практичної діяльності в рекламі та зв’язках з громадськістю. Теми інноваційних бакалаврських проєктів є результатом спільного пошуку, дискусій здобувачів вищої освіти з науковими керівниками. При цьому відбувається максимально можливе врахування наукової теми кафедри, інших академічних, пізнавальних і практичних інтересів викладачів кафедри і здобувачів вищої освіти. Подібне поєднання інтересів керівника й здобувача у виконанні дослідницьких завдань часто відбувається також у рамках проходження виробничої практики, адже менеджери баз практики в багатьох випадках доручають практикантам роботу, пов’язану з аналізом новітніх теоретичних джерел. Разом зі зростанням частки виробничої практики в підготовці здобувачів вищої освіти, зростає й кількість таких дослідницьких проєктів. З жовтня 2018 року по березень 2019 року викладачі Інституту журналістики працювали над проблемою «Професійна підготовка фахівців медіасфери в поліфункціональному освітньому середовищі», яка стала темою обговорення на науково-практичному семінарі,що відбувся 30 жовтня. Модератор – заступник директора з наукової роботи, доктор філологічних наук, старший науковий співробітник В.Л. Іващенко. Учасники семінару: заступник директора з науково-методичної та навчальної роботи, кандидат філологічних наук, доцент О.А. Росінська; завідувач кафедри реклами та зв’язків із громадськістю, доктор історичних наук, професор, Заслужений діяч науки і техніки України Л.М. Новохатько; завідувач кафедри журналістики та нових медіа, доктор філологічних наук, професор О.О. Семенець; завідувач кафедри бібліотекознавства та інформології, доктор наук із соціальних комунікацій, старший науковий співробітник О.В. Воскобойнікова-Гузєва; завідувач кафедри видавничої справи, кандидат наук із соціальних комунікацій, доцент Л.Г. Масімова; координатори з наукової роботи за кафедрами – кандидат наук із соціальних комунікацій, доцент В.Є. Сошинська, кандидат історичних наук І.Ю. Афанасьєв, кандидат наук із соціальних комунікацій, доцент Н.М. Вернигора, кандидат педагогічних наук, доцент Я.С. Фруктова; старший викладач Т.І. Поліщук. Актуальними для обговорення стали проблеми: Медіазнавчі студії в науковому та освітньому дискурсах (2019-2024)
Сторінка установ-спостерегачів проєкту ELEXIS: https://elex.is/observers/
Для студентів, викладачів, науковців, які цікавляться теоріями медіа та суспільства в контексті масової культури, теорії комунікації, соціології масових комунікацій.
ISBN 978-617-658-029-4
Дослідження 2. "Практико-орієнтована модель навчання технології анімації у вищій школі" (канд. пед. наук Горбенко Г.В., док. філол. наук Іващенко В. Л., канд. соц. ком. Нетреба М. М., канд. соц. ком. Гузенко Т. А. )
Наукові дослідження кафедри медіапродюсування та видавничої справи
Наукові дослідження кафедри журналістики та нових медіа
Наукові дослідження кафедри міжнародної журналістики
Наукові дослідження кафедри реклами та зв'язків з громадськістю
Працюючи в рамках цієї теми, співробітники кафедри досліджують зміст низки понять і пов’язаних з ними явищ соціальної комунікації:
Ключові термінопоняття
Прізвище викладача(ів), який(і) досліжує цю галузь
Медіа-безпека
Курбан О.В.
Медіа-дидактика
Медіа-дипломатія
Піскорська Г.А.
Медіа-консалтинг
Курбан О.В.
Медіа-маркетинг
Медіа-мистецтво, медіа-арт
Яремчук О.М.
Медіа-освіта
Горбенко Г.В.
Медіа-педагогіка
Горбенко Г.В.
Медіа-реклама
Афанасьєв І.Ю.
Професійна підготовка фахівців медіасфери в поліфункціональному освітньому середовищі (2018-2019)