«МЕДІАЗНАВЧІ СТУДІЇ В НАУКОВОМУ ТА ОСВІТНЬОМУ ДИСКУРСАХ» (2019—2024) (наукова тема ФЖ)
Проміжні результати дослідження (2022)
На засіданні вченої ради Факультету журналістики, яке відбулося 22 листопада 2022 р., у межах наукової теми "Медіазнавчі студії в науковому та освітньому дискурсах" (керівники теми: Г.В. Горбенко, декан Факультету журналістики, канд. пед. наук, доц.; В.Л. Іващенко, заступник декана з наукової роботи, докт. філол. наук, ст. наук. співр., проф. кафедри медіапродюсування та видавничої справи) було презентовано проміжний звіт про виконання дослідницького напряму «Професіоналізм сучасних фахівців медіа, реклами та PR: актуальні тренди». Керівник дослідницького напряму: Л. М. Новохатько, докт. іст. наук, проф., завідувач кафедри реклами та зв'язків з громадськістю; виконавці: М. М. Нетреба, канд. наук із соц. комунікацій, доц., доц. кафедри реклами та зв'язків з громадськістю; І. Ю. Афанасьєв, канд. іст. наук., доц., доц. кафедри реклами та зв'язків з громадськістю; Т. Ю. Бєлофастова, канд. пед. наук., доц., доц. кафедри реклами та зв'язків з громадськістю; О.В. Курбан, канд. наук із соц. комунікацій, доц., доц. кафедри реклами та зв'язків з громадськістю; Г. А. Піскорська, канд. іст. наук, доц., доц. кафедри реклами та зв'язків з громадськістю; О.І. Стадніченко, канд. політ. наук, доц., доц. кафедри реклами та зв'язків з громадськістю; Т. І. Поліщук, заступник декана Факультету журналістики із соціально-гуманітарної роботи, ст. викл. кафедри реклами та зв'язків з громадськістю; Д. В. Харамурза, ст. викл. кафедри реклами та зв'язків з громадськістю, голова Наукового товариства Факультету журналістики. Студенти: Вронська Ю., Рижова Д., Соколовська М., Івлєв Д., Бучма К.
Проміжні результати дослідження (2021)
На засіданні вченої ради Інституту журналістики, яке відбулося 23 листопада 2021 р. за участи завідувача НМЦ досліджень, наукових проєктів та програм канд. філос. наук О.М. Кузьменко було виголошено та обговорено проміжний звіт про результати дослідження за напрямом «Бібліотечна журналістика: медіапрактики в навчальному процесі» (доповідач: старший викладач кафедри бібліотекознавства та інформології Т.І. Поліщук) наукової теми "Медіазнавчі студії в освітньому та науковому дискурсах" (керівники: Г.В. Горбенко, директор Інституту журналістики, канд. пед. наук, доц.; В.Л. Іващенко, заступник директора з наукової роботи, проф. кафедри видавничої справи, докт. філол. наук, ст. наук. співр.). Напрям зреалізовано в межах ширшого дослідження «Медіапросьюмеризм як технологія виробництва інформаційного продукту: моделі дискурсивних практик».
Новохатько Леонід Михайлович (координатор дослідницького напряму)
Дослідницький напрям «Професіоналізм сучасних фахівців медіа, реклами та PR: актуальні тренди» у межах колективної теми «Медіазнавчі студії в науковому та освітньому дискурсах»
Об'єкт дослідження — технології формування професіоналізму фахівців медіа, реклами та PR як актуальний тренд.
Предмет дослідження — особливості впровадження технологій формування професіоналізму фахівців медіа, реклами та PR як актуального тренду в освітній процес.
Мета дослідження — адаптація в освітньому процесі Факультету журналістики технологій формування професіоналізму фахівців медіа, реклами та PR.
Завдання дослідження:
- Виокремити та проаналізувати технології формування професіоналізму фахівців медіа, реклами та PR як актуальні тренди.
- Розробити теоретико-методологічні засади вивчення технологій формування професіоналізму фахівців медіа, реклами та PR з огляду на європейський досвід.
- Розкрити специфіку впровадження технологій формування професіоналізму фахівців медіа, реклами та PR в освітній процес українських ЗВО та зарубіжжя.
- Проаналізувати підготовку медіафахівців як складну систему, насамперед на прикладі Київського університету імені Бориса Грінченка, визначити структурні компоненти, які забезпечують її ефективне функціонування.
- Проналізувати деякі сучасні формати відеоповідомлень як нові маркетингові інструменти для освітніх установ.
- Дослідити на прикладі соціальних мереж інформаційно-комунікаційну діяльність та аналітику під час російсько-української війни.
Очікувані результати:
- На теоретико-методологічному рівні передбачено:
- обґрунтування необхідності багатовекторної практико-орієнтованої організації підготовки медіафахівців як складної системи, в якій особливу увагу важливо придляти моніторингу освітнього процесу, аналізу результатів та своєчасній корекції системних властивостей, впровадженню інновацій до навчального процесу;
- аналіз маркетингових функцій відеоскрайбінгу, здобутків та перспектив застосування таких відеоповідомлень у навчальному процесі;
- аналітичний огляд діяльності українських та іноземних суб'єктв політичного PR і пропаганди на основі вивчення соціальних мереж в аспекті російсько-української війни.
2. На рівні практичного впровадження передбачено:
- розроблення нових редакцій освітньої програми 061.00.02 «Реклама і зв’язки з громадськістю» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти (2021 р.) та освітньої програми 061.00.02 «Реклама і зв’язки з громадськістю» другого (магістерського) рівня вищої освіти (2023 р.) з урахуванням проаналізованого європейського та українського досвіду інновацій і креативних підходів у цифрових комунікаціях;
- створення та впровадження в освітній процес Факультету журналістики робочих навчальних програм «Сучасні медіадослідження» та розробленя відповідного електронного навчального курсу;
- розроблення окремих термінів для бази даних основних понять медіазнавства навчального ресурсу «Лексичний мінімум медіазнавця»;
- надання практичних рекомендацій менеджерам освіти, викладачам, адміністраторам вищих навчальних закладів щодо збільшення частки ресурсів, спрямованих на моніторинг діяльності системи підготовки фахівців у своїх закладах та на прискорення відповідного корегування цієї системи;
- посилення моніторингу освітнього процесу, аналіз результатів та своєчасна корекція системного впровадження інновацій до процесу підготовки фахівців із реклами та зв'язків із громадськістю.
Поширення результатів:
Міжнародний рівень:
- участь в організації та проведенні Міжнародної науково-практичної конференції «Медіазнавчі студії в європейському діалозі: освітній та науковий дискурси» (2020 р.), Міжнародної науково-практичної конференція студентів, аспірантів, молодих учених та практиків «Креативні індустрії: сучасні тренди» (2021 і 2023 рр.); виголошення доповідей на цих та інших конференціях, семінарах;
- публікації в періодичних виданнях, що індексуються в міжнародних наукометричних базах «Scopus» i «Web of Science»: Афанасьєв, Ілля, Бєлофастова, Таїсія, Новохатько, Леонід, Харамурза, Дар’я. (2021). Удосконалення підготовки медіафахівців як складної системи. Міждисциплінарні дослідження складних систем. 19, 141–155 (Web of Science (ESCI);
- статті у наукових виданнях, включених до переліку наукових фахових видань України з присвоєнням категорії «Б»: Новохатько Л. М., Афанасьєв І. Ю., Сінько А. С. (2023). Інформаційно-комунікаційна діяльність та аналітика під час російсько-української війни (на прикладі соціальних мереж). Communications and Communicative Technologies. Issue 23. 144–151;
- статті в інших наукових періодичних виданнях: Horbenko, H., Voskoboinikova-Huzieva, O., Novokhatko, L., Netreba, M.(2021). Video scribing as a new marketing tool for educational institutions. Laplage in Journal, 7(3A). 599-607;
- організація гостьових лекцій іноземних проесорів в Університеті Грінченка, а викладачів кафедри реклами та зв’язків із громадськістю — в іноземих університетах.
Всеукраїнський рівень: виголошення доповідей на всеукраїнських конференціях, організація та проведення круглих столів, написання статей для українських наукових періодичних видань.
Міський рівень: участь у науково-практичних семінарах, професійних дискусіях, обмін досвідом із роботодавцями, викладачами — експертами в галузі реклами та зв'язків із громадськістю.
Університетський рівень:
- участь у науково-практичних семінарах, професійних дискусіях, обмін досвідом із викладачами Університету Грінченка;
- керівництво науковою роботою кафедри реклами та зв'язків з громадськістю та Факультету журналістики за 2019–2023 рр.;
- залучення здобувачів вищої освіти до наукової роботи.
Статті у наукових виданнях, включених до переліку наукових фахових видань України з присвоєнням категорії «Б».
Новохатько Л. М., Афанасьєв І. Ю., Сінько А. С. (2023). Інформаційно-комунікаційна діяльність та аналітика під час російсько-української війни (на прикладі соціальних мереж).
Communications and Communicative Technologies. Issue 23. 144–151.
Статті в інших наукових періодичних виданнях.
Horbenko, H., Voskoboinikova-Huzieva, O., Novokhatko, L., Netreba, M.(2021). Video scribing as a new marketing tool for educational institutions. Laplage in Journal, 7(3A). 599-607.
Афанасьєв Ілля Юрійович
«Професіоналізм сучасних фахівців медіа, реклами та PR: актуальні тренди»
Дослідницький напрям «Професіоналізм сучасних фахівців медіа, реклами та PR: актуальні тренди» у межах колективного дослідження «Медіазнавчі студії в науковому та освітньому дискурсах»
Об'єкт дослідження — технології формування професіоналізму фахівців медіа, реклами та PR як актуальний тренд.
Предмет дослідження — особливості впровадження технологій формування професіоналізму фахівців медіа, реклами та PR як актуального тренду в освітній процес.
Мета дослідження — адаптація в освітньому процесі Факультету журналістики технологій формування професіоналізму фахівців медіа, реклами та PR.
Завдання дослідження
- Виокремити та проаналізувати технології формування професіоналізму фахівців медіа, реклами та PR як актуальні тренди.
- Розробити теоретико-методологічні засади вивчення технологій формування професіоналізму фахівців медіа, реклами та PR з огляду на європейський досвід.
- Розкрити специфіку впровадження технологій формування професіоналізму фахівців медіа, реклами та PR в освітній процес українських ЗВО та зарубіжжя.
- Проаналізувати підготовку медіафахівців як складну систему, насамперед на прикладі Київського університету імені Бориса Грінченка, визначити структурні компоненти, які забезпечують її ефективне функціонування.
- Дослідити співвідношення сил загальноукраїнських і регіональних професіоналів політичного PR і пропаганди 2010-х рр. поєднавши проблематику й дослідницький інструментарій історії, політології та соціальних комунікацій.
Очікувані результати
- На теоретико-методологічному рівні передбачено:
- обґрунтування необхідності багатовекторної практикоорієнтованої організації підготовки медіафахівців як складної системи, в якій особлива увага має придлятися моніторингу освітнього процесу, аналізу результатів та своєчасній корекції системних властивостей, а головне — впровадженню інновацій у навчальний процес;
- аналіз основних публікацій, джерел і методів дослідження електронної реклами 2015–2019 рр. у країнах Європейського Союзу, складання загальної характеристики наукового апарату семіотики, семіотики маркетингу, комерційної семіотики, соціосеміотичного, семіопрагматичного та інших семіотичних підходів, які застосовуються для досліджень у рекламі та PR у другій половині 2010-х рр.;
- розроблення методології для вивчення діяльності загальноукраїнських і регіональних професіоналів політичного PR і пропаганди, вимірювання впливу професійного столичного медіаконтенту на громадську думку в регіонах і перешкоди на його шляху.
2. На рівні практичного впровадження передбачено:
- оновлення джерельної та теоретико-методологічної бази для використання науково-педагогічними працівниками та здобуваами освіти за спеціальністю 01 «Журналістика»;
- розроблення нової редакції освітньої програми 061.00.02 «Реклама і зв’язки з громадськістю» другого (магістерського) рівня вищої освіти з використанням проаналізованого досвіду науковців країн ЄС;
- створення та впровадження в освітній процес Факультету журналістики ОП «Реклама і зв’язки з громадськістю» для здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти, робочої навчальної програми «Сучасні медіадослідження» та розробленя відповідного електронного навчального курсу;
- надання практичних рекомендацій менеджерам освіти, викладачам, адміністраторам вищих навчальних закладів щодо збільшення частки ресурсів, спрямованих на моніторинг діяльності системи підготовки фахівців у своїх закладах і на прискорення відповідного корегування цієї системи.
Поширення результатів
Міжнародний рівень:
- участь в організації та проведенні Міжнародної науково-практичної конференції «Медіазнавчі студії в європейському діалозі: освітній та науковий дискурси» (2020 р.), Міжнародної науково-практичної конференція студентів, аспірантів, молодих учених та практиків «Креативні індустрії: сучасні тренди» (2021 і 2023 рр.), доповіді на Всепольській науковій конференції «Наука і пристрасть — ключ до успіху» (2021 р., Жешув (Ряшів, Rzeszów, Польща);
- публікації в періодичних виданнях, що індексуються в міжнародних наукометричних базах «Scopus» i «Web of Science»: Афанасьєв, Ілля, Бєлофастова, Таїсія, Новохатько, Леонід, Харамурза, Дар’я. (2021). Удосконалення підготовки медіафахівців як складної системи. Міждисциплінарні дослідження складних систем. 19, 141–155. (Web of Science (ESCI));
- статті у наукових виданнях, включених до переліку наукових фахових видань України з присвоєнням категорії «Б»: Новохатько Л. М., Афанасьєв І. Ю., Сінько А. С. (2023). Інформаційно-комунікаційна діяльність та аналітика під час російсько-української війни (на прикладі соціальних мереж). Communications and Communicative Technologies. Issue 23. 144–151;
- статті в інших наукових періодичних виданнях: Афанасьєв І. Ю., Ільїнова О. О. (2020). Наукова література 2010-х рр. про теорію і практику реклами та зв’язків з громадськістю. Інтегровані комунікації. Вип. 2 (10). 6–15; Афанасьєв І., Варгіч Н. (2021). П’ять років наукової діяльності викладачів кафедри реклами та зв’язків з громадськістю Інститту журналістики Університету Грінченка. Інтегровані комунікації. Вип. 2 (12). 51–58;
- підготовка грантових заявок на міжнародні конкурси наукових, освітніх та медійних проєктів.
Всеукраїнський рівень:
- виступи на всеукраїнських конференціях;
- написання статей для українських наукових періодичних видань;
- підготовка грантової заявки на конкурс «Українського культурного фонду».
Міський рівень:
- участь у науково-практичних семінарах, професійних дискусіях, обмін досвідом із роботодавцями, викладачами — експертами в галузі реклами та зв'язків із громадськістю.
Університетський рівень:
- участь у науково-практичних семінарах, професійних дискусіях, обмін досвідом із викладачами Університету Грінченка;
- підготовка звіту з наукової роботи кафедри реклами та зв'язків з громадськістю Факультету журналістики за 2019–2023 рр;
- залучення здобувачів вищої освіти до наукової роботи.
«Медіапідтримка лідерів громадської думки в Україні»
Дослідницький напрям «Медіапідтримка лідерів громадської думки в Україні» у межах наукової теми «Медіазнавчі студії в науковому та освітньому дискурсі».
Об'єкт дослідження — українські медіапродукти 2013–2022 рр., насамперед рекламні, PR- і пропагандистські повідомлення.
Предмет дослідження — особливості медіапідтримки лідерів громадської думки в Україні в 2013–2022 роки.
Мета дослідження — розширення джерельної бази, теоретико-методологічної основи практичної дяльності фахівців із реклами та зв’язків із громадськістю, з урахуванням особливостей лідерства у сфері громадської думки в Україні.
Завдання дослідження:
- Визначити ступінь актуальності теми інфлюенсерів — лідерів думок в інтернет-середовищі, цифрових комунікаціях — як теми провідних міжнародних періодичних наукових видань.
- Визначити 5 українських телеканалів та інформаційних сайтів, найвпливовіших у політичній тематиці в Україні 2020 і 2021 років.
- Проаналізувати підтримку в 2020 р. тревел-блогерів як важливого сегменту лідерів громадської думки провідними українськими інтернет-масмедіа; охарактеризувати основні рейтинги українських тревел-блогерів, взаємодію з ними провідних медійних платформ, ідентифікувати основні персоналії українських тревел-блогерів, які можуть позиціонуватися як лідери громадських думок.
- Розкрити специфіку впровадження технологій формування професіоналізму фахівців медіа, реклами та PR в освітній процес українських ЗВО та зарубіжжя.
- Проаналізувати вплив повномасштабної російсько-української війни в 2022 р. на медіаконтент деяких із українських інстаграм-блогерів — лідерів громадської думки.
Очікувані результати:
- На теоретико-методологічному рівні передбачено:
- аналіз основних публікацій, джерел і методів дослідження теми інфлюенсер-маркетингу, лідерів громадської думки, насамперед у США та країнах Європейського Союзу, складання загальної характеристики термінології, підходів, напрацювань іноземих та українських колег з цієї теми;
- розроблення методології для вивчення діяльності лідерів громадської думки в Україні;
- створення комплексної практикоорієнтованої концепції українських особливостей діяльності лідерів громадської думки.
2. На рівні практичного впровадження передбачено:
- визначення ступеня актуальності теми інфлюенсерів — лідерів думок в інтернет-середовищі, цифрових комунікаціях — як теми провідних міжнародних періодичних наукових видань, оновлення джерельної та теоретико-методологічної бази для використання науково-педагогічними працівниками та здобуваами освіти за спеціальністю 061 «Журналістика»;
- визначення 5 українських телеканалів та інформаційних сайтів, найвпливовіших у політичній тематиці в Україні для 2020 і 2021 років;
- аналіз підтримки в 2020 р. тревел-блогерів як важливого сегменту лідерів громадської думки провідними українськими інтернет-масмедіа; характеристика основних рейтингів українських тревел-блогерів, взаємодії з ними провідних медійних платформ, ідентифікація основних персоналій українських тревел-блогерів, які можуть позиціонуватися як лідери громадських думок;
- аналіз впливу повномасштабної російсько-української війни в 2022 р. на медіаконтент деяких із українських інстаграм-блогерів — лідерів громадської думки;
- запровадження комплексної практикоорієнтованої концепції українських особливостей діяльності лідерів громадської думки в навчальний процес із підготовки фахівців за спеціальністю 061 «Журналістика»; зокрема, врахування результатів цього дослідження в новій редакції освітньої програми 061.00.02 «Реклама і зв’язки з громадськістю» другого (магістерського) рівня вищої освіти;
- створення та впровадження в освітній процес Факультету журналістики, включно з ОП «Реклама і зв’язки з громадськістю» для здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти, робочої навчальної програми «Сучасні медіадослідження» та розробленя відповідного електронного навчального курсу;
- надання практичних рекомендацій менеджерам освіти, викладачам, рекламістам, піарникам, журналістам щодо роботи з лідерами громадської думки та їхніми цільовими аудиторіями в галузі реклами та зв'язків із громадськістю.
Поширення результатів:
Міжнародний рівень:
- виголошення доповідей на Міжнародній науково-практичної конференції «Медіазнавчі студії в європейському діалозі: освітній та науковий дискурси» (Київ, 2020 р.), Міжнародній науково-практичній конференція студентів, аспірантів, молодих учених та практиків «Креативні індустрії: сучасні тренди» (Київ, 2021 і 2023 рр.) та інших міжнародних конференціях і семінарах, зокрема доповіді «Digital massmedia support for opinion leaders in Ukaine» («Підтримка лідерів громадської думки в Україні цифровими масмедіа») на Всепольській науковій конференції «Наука і пристрасть — ключ до успіху» (2021 р., Жешув (Ряшів, Rzeszów), Польща);
- публікації в періодичних виданнях, що індексуються в міжнародних наукометричних базах «Scopus» i «Web of Science»: Afanasiev, Illia, Ustymenko, Lesia, Malynovska, Oksana, Stafiichuk, Valentyn, Bulhakova, Nataliia. (2023). Topical Symbols of Kyiv as a Tourism Brand. Rivar. Vol. 10, No 29. 121–134. (Scopus); Afanasiev, Illia. (2020). Renaming of Streets in Ukrainian Regional Centers during 2010–2019: Offensives and Compromises. Ideology and Politics Journal. 2 (16). 321–339. (Scopus);
- статті у наукових виданнях, включених до переліку наукових фахових видань України з присвоєнням категорії «Б»: Афанасьєв І. Ю., Устименко Л.М. (2021). Підтримка тревел-блогерів провідними українськими інтернет-масмедіа. Питання культурології. 38, 236–247;
- підготовка грантових заявок на міжнародні конкурси наукових, освітніх та медійних проєктів.
Всеукраїнський рівень: виступи на всеукраїнських конференціях, семінарах, круглих столах, громадянських лекторіях, написання статей для українських наукових періодичних видань.
Міський рівень: участь у науково-практичних семінарах, професійних дискусіях, обмін досвідом із роботодавцями, викладачами — експертами в галузі реклами та зв'язків із громадськістю.
Університетський рівень:
- участь у науково-практичних семінарах, професійних дискусіях, обмін досвідом із викладачами Університету Грінченка;
- підготовка звітів із наукової роботи кафедри реклами та зв'язків з громадськістю та Факультету журналістики за 2019–2023 рр.;
- залучення здобувачів вищої освіти до наукової роботи.
Нетреба Маргарита Миколаївна
«Професіоналізм сучасних фахівців медіа, реклами та PR: актуальні тренди»
Дослідницький напрям «Професіоналізм сучасних фахівців медіа, реклами та PR: актуальні тренди» у межах колективної теми «Медіазнавчі студії в науковому та освітньому дискурсах»
Об'єкт дослідження — технології формування професіоналізму фахівців медіа, реклами та PR як актуальний тренд.
Предмет дослідження — особливості впровадження технологій формування професіоналізму фахівців медіа, реклами та PR як актуального тренду в освітній процес.
Мета дослідження — адаптація в освітньому процесі Факультету журналістики технологій формування професіоналізму фахівців медіа, реклами та PR.
Завдання дослідження:
- Проаналізувати інновації та креативні підходи в цифрових комунікаціях, які використовують фахівці медіа, реклами та PR.
- Зіставити європейський та український досвід використання цифрових комунікацій.
- Простежити вплив креативних підходів на результативність кампаній у сфері медіа, реклами та PR.
- Запропонувати рекомендації для впровадження креативних підходів в освітній процес.
Очікувані результати:
- На теоретико-методологічному рівні передбачено:
- аналіз інновацій та креативніих підходів у цифрових комунікаціях, які використовують медіафахівці, фахівці реклами та PR;
- зіставна характеристика європейського та українського досвіду використання цифрових)комунікацій;
- узагальнення спостережень щодо впливу креативних підходів на результативність кампаній у сфері медіа, реклами та PR;
- рекомендації для впровадження креативних підходів в освітній процес.
2. На рівні практичного впровадження передбачено:
- розроблення нових редакцій освітньої програми 061.00.02 «Реклама і зв’язки з громадськістю» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти (2021 р.) і освітньої програми 061.00.02 «Реклама і зв’язки з громадськістю» другого (магістерського) рівня вищої освіти (2023 р.) із використанням проаналізованого європейського та українського досвіду інновацій, креативних підходів у цифрових комунікаціях;
- оновлення джерельної та теоретико-методологічної бази дослідження для використання науково-педагогічними працівниками та здобувачами освіти за спеціальністю 01 «Журналістика»;
- розвиток міжнародного співробітництва, зокрема між Факультетом журналістики та іноземними університетами в наукових і навчально-методичних проєктах;
- надання практичних рекомендацій менеджерам освіти, викладачам, адміністраторам вищих навчальних закладів, за проміжними та кінцевими результатами проведеного дослідження.
Поширення результатів
Міжнародний рівень:
- участь в організації та проведенні Міжнародної науково-практичної конференції «Медіазнавчі студії в європейському діалозі: освітній та науковий дискурси» (2020 р.), Міжнародної науково-практичної конференція студентів, аспірантів, молодих учених та практиків «Креативні індустрії: сучасні тренди» (2021 і 2023 рр.);
- виголошення доповідей на цих та інших міжнародних конференціях і семінарах, зокрема на Міжнародній науково-практичній онлайн-конференції «Ensuring the Quality of Higher Education in the European Union Countries» (2020 р.), Міжнародній науково-практичній конференції «Європейські тенденції розвитку журналістики, PR, медіа і комунікації» (2020 р., Польща), 12-й щорічній International Conference on Education and New Learning Technologies (2020 р., Іспанія), 13-й щорічній International Conference of Education, Research and Innovation (2020 р., Іспанія), 15-й International Technology, Education and Development Conference (2021 р., Іспанія), Міжнародній науково-практичній конференції «Бренд-комунікації: проблеми та рішення» (2023 р., Україна), Міжнародній науково-практичній онлайн-конференції «Медіакомунікації в діалозі культур: виклики європейської інтеграції для української освіти і науки» (2023 р.), 24-му Міжнародному Конгресі EUPRERA 2023 (2023р., Чехія), Міжнародному університетському конгресі з комунікації, інновацій, досліджень та викладання CUICIID (2023 р.);
- публікації в періодичних виданнях, що індексуються в міжнародних наукометричних базах «Scopus» i «Web of Science»: Shalman, T.., Kornieiev, V.., Bilan, N.., Glushkova, T.., Bashuk, A.., & Netreba, M. (2022). Media Branding and Brand Management: Promotion Strategies of Ukrainian National TV Channels during COVID-19 Pandemic. Academic Journal of Interdisciplinary Studies, 11(2), 1. (Scopus); Volodavchyk, V., Vakal, A., Bielova, V., Netreba, M., & Monke, O. (2022). Effectiveness of blended learning technologies in higher educational institutions. JETT, 13(3), 177-195. (Web of Science);
- статті у наукових виданнях, включених до переліку наукових фахових видань України з присвоєнням категорії «Б»: Нетреба, М., Шибіріна, С., & Короленко, О. (2022). Digital-менеджмент як механізм ефективності бізнесових структур. Наукові перспективи (Naukovì perspektivi), (5 (23)); Нетреба М., Рижова Д. (2022). Digital креативи як інструмент інформаційного спротиву в умовах війні. Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика Том 33 (72). No 3; Губіна А., Нетреба М., Хлєбнікова Т. Сучасні PR-технології у менеджменті організацій. Наукові перспективи. 2021. № 11(17). С. 258–270; Нетреба М. М. (2020). Промоція освітнього проєкту інструментами візуальної комунікації (на прикладі проєкту «Початкова школа: освіта для життя»). Держава та регіони. Серія: Соціальні комунікації. № 2. С. 122–126; Нетреба М. (2020). Стартап як дипломний проєкт: від ідеї до практичного втілення. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. Вип. 1. С. 49-54; Горбенко Г., Іващенко В., Нетреба М. (2020). Анімаційні технології: експериментальна модель навчання у вищій школ. Педагогічна освіта: теорія і практика. Вип. 29 (2-2020). С. 250-265;
- статті в інших наукових періодичних виданнях: Horbenko, H., Voskoboinikova-Huzieva, O., Novokhatko, L., Netreba, M.(2021). Video scribing as a new marketing tool for educational institutions. Laplage in Journal, 7(3A). 599-607; N. Bilan, M. Netreba (2021) Role-playing game as an interactive method of “event communication” learning in higher education institutions, INTED2021 Proceedings, pp. 2025-2032; N. Bilan, M. Netreba (2021) Guest lectures as forms of interaction between a higher education institution and employers in formation of future specialist’s professional competences, INTED2021 Proceedings, pp. 1619-1625; Horbenko, H., Voskoboinikova-Huzieva, O., Novokhatko, L., & Netreba, M. (2021). Vídeo descritor como uma nova ferramenta de marketing para instituições de ensino. Laplage Em Revista, 7(3A), p.599-607; Horbenko H., Netreba M. (2020) Development education project in Ukraine to improve the quality of media literacy: a case of Mediaschool Grinchenko University, EDULEARN20 Proceedings. 2020. P. 6849-6855; Horbenko H., Netreba M. (2020) Startup as a diploma master’s project: from the idea to a practical implementation, EDULEARN20 Proceedings. 2020. P. 6864-6868; Balabanova K., Bilan N., Horbenko H., Netreba M. (2020) Experience in student’s initiatives implementation for professional competence development, ICERI2020 Proceedings. 2020. P. 3165-3169; Bilan N., Horbenko H., Netreba M., Uzhanska T. (2020) Diploma project online defense: platform, tools, presentation, ICERI2020 Proceedings. 2020. P. 2569-2574;
- написання навчального посібника «Інформаційно-аналітична діяльність пресслужб аграрної галузі України»;
- підготовка грантових заявок на міжнародні конкурси наукових та освітніх проєктів;
- викладацька академічна мобільність у рамках проєктуErasmus+ KA-107 (26 квітня – 19травня 2022 р.);
- викладання дисципліни «Брендований контент» в Університеті Жирони (Іспанія).
Всеукраїнський рівень: виступи на всеукраїнських конференціях, написання статей для українських наукових періодичних видань, керівництво участю здобувачів вищої освіти у Всеукраїнському конкурсі студентських наукових робіт.
Міський рівень: участь у науково-практичних семінарах, професійних дискусіях, обмін досвідом із роботодавцями, викладачами — експертами в галузі реклами та зв'язків із громадськістю.
Університетський рівень: участь у науково-практичних семінарах, професійних дискусіях, обмін досвідом із викладачами Університету Грінченка, залучення здобувачів вищої освіти до наукової роботи.
«Медіастудії в навчальному процесі»
Дослідницький напрям «Медіастудії в навчальному процесі» у межах колективного дослідження «Медіазнавчі студії в науковому та освітньому дискурсах».
Об'єктом дослідження є освітні програми навчання ЗВО, спрямовані на підготовку прессекретарів та офіційних медіапредставників в умовах сучасних глобальних викликів, зокрема, у контексті воєнних конфліктів, змін клімату, соціальних революцій та інших складних ситуацій, що потребують професійного та відповідального комунікаційного підходу.
Предметом дослідження є зміст та обсяг навчальних програм, спрямованих на підготовку прессекретарів у провідних ЗВО світу, які входять до переліку 100 найкращих університетів за даними Times Higher Education (THE) у галузі комунікаційних наук.
Завдання дослідження:
- Аналіз змісту навчальних програм, присвячених підготовці прессекретарів у найкращих університетах світу.
- Виявлення сучасного стану підготовки прессекретарів на світовому освітньому ринку.
- Ідентифікація потенційних напрямків удосконалення програм навчання.
Очікувані результати:
На теоретико-методологічному рівні передбачено:
- Глибокий аналіз сучасних підходів та концепцій навчання прессекретарів та формування їх професійної компетентності у контексті сучасних викликів
- Обґрунтування стратегічних напрямків удосконалення навчальних програм з медійної грамотності та підвищення рівня відповідальності університетів у підготовці кваліфікованих медійних осіб для різних організацій, компаній та установ.
На рівні практичного впровадження передбачено:
- Розроблення конкретних рекомендацій для впровадження та активізації навчальних модулей із підготовки прессекретарів, спікерів, медійних осіб до навчального процесу Факультету журналістики Університету Грінченка у сфері медійної, інформаційної та цифрової грамотності.
- Забезпечення тісного співробітництва між науковцями, експертами та фахівцями-практиками в галузі засобів масової інформації для спільної реалізації проєктів та ініціатив, спрямованих на підвищення рівня медіаграмотності населення України впродовж їхнього життя.
Поширення результатів:
Міжнародний рівень:
- участь в організації та проведенні: Міжнародної науково-практичної конференції «Медіазнавчі студії в європейському діалозі: освітній та науковий дискурси» (13–14 листопада 2020 р.) та Міжнародної науково-практичної онлайн-конференції «Медіакомунікації в діалозі культур: виклики європейської інтеграції для української освіти і науки» (2 червня 2023 р.);
- участь у 24-му Міжнародному Конгресі EUPRERA 2023 (Чехія);
- участь у Міжнародному університетському конгресі з комунікації, інновацій, досліджень та викладання CUICIID 2023 (Іспанія);
- підготовка публікації для Journal of Communication Management, що індексуються в міжнародній наукометричній базі Scopus;
- участь у підготовці міжнародної грантової заявки на Erasmus+ Programme:
- проєкт «Media Studies in European Dialogue» (620639-EPP-1-2020-1-UA-EPPJMO-PROJECT);
- проєкт «Erasmus Mundus Master in Professional Training for Spokesperson» (2021).
Міський рівень: участь у науково-практичних семінарах, професійних дискусіях, обмін досвідом з викладачами інших ЗВО.
Поліщук Тетяна Ігорівна
Дослідницький напрям «Медіапросьюмеризм як технологія виробництва інформаційного продукту: моделі дискурсивних практик» у межах колективної теми «Медіазнавчі студії в науковому та освітньому дискурсах».
Актуальність теми дослідження. Формування єдиного європейського освітньо-наукового простору та інтеграція України до нього орієнтує дослідницький інтерес журналістів до вивчення дискурсивних практик медіапросьюмеризму як явища сучасного інформаційного суспільства й водночас технології, що допомагає опановувати певним інструментарієм не лише компетентного споживання медіапродуктів, а й їхнього виробництва з можливістю підтримувати діалог та впливати на ЗМІ. Розвиток інформаційного суспільства актуалізує практику створення власного медіапродукту, що охоплює дедалі більшу аудиторію. Відтак технологія медіапросьюмеризму є особливо затребуваною в медіаосвіті вмагає наукового вивчення та осмислення.
Об’єкт дослідження – дискурсивні практики медіапросьюмеризму як медіапрактики.
Предмет дослідження – специфіка медіапрактик як моделей організації різних видів діяльності з вироблення аудіо-, відео-, фотопродуктів, медіатекстів у соціальних мережах та віртуальних виставок відповідно до обраної стратегії комунікативного впливу.
Мета дослідження – розробити типологію та моделі дискурсивних практик медіапросьюмеризму як технології компетентного виробництва інформаційного продукту в аспекті його споживання та впровадження в навчальний процес.
Завдання дослідження:
- окреслити теоретико-методологічні засади медіапросьюмеризму як явища і технології, розробити термінологічно-поняттєвий апарат дослідження;
- проаналізувати основні різновиди медіапросьюмеризму (типологічні різновиди технологій медіапросьюмеризму) в контексті технологій виробництва інформаційних продуктів як медіапродуктів;
- у кореляції понять «інформаційно-комунікаційні технології» – «медіатехнології» – «медіапрактики просьюмеризму» – «медіапродукти» розробити критерії класифікації дискурсивних практик медіапросьюмеризму за конкретними ознаками діяльності;
- з’ясувати відповідність кожного з типологічних різновидів медіапрактик певним моделям організації діяльності з вироблення інформаційного продукту;
- розкрити специфіку різних медіапрактик та відповідно до них розробити практичний інструментарій ефективного створення того чи іншого медіапродукту;
- зіставити український і зарубіжний досвід упровадження медіапрактик у навчальний процес закладів вищої освіти та на цій основі розробити й описати авторські експериментальні моделі використання медіапрактик на Факультеті журналістики Київського університету імені Бориса Грінченка.
Очікувані результати:
- На теоретико-методологічному рівні передбачено:
- обґрунтування медіапросьюмеризму як технології виробництва інформаційних продуктів у кореляції понять «медіапросьюмеризм» – «інформаційно-комунікаційні технології» – «медіатехнології», «медіапрактики просьюмеризму» – «практики медіапросьюмеризму», «дискурсивні практики» – «медіапрактики» – «медіапродукти» та ін.;
- виявлення відповідності кожного з типологічних різновидів медіапрактик певним моделям організації діяльності з вироблення інформаційного продукту;
- зіставлення українського і зарубіжного досвіду упровадження медіапрактик у навчальний процес закладів вищої освіти;
- уточнення термінології дослідження в окресленій вище кореляції понять;
- розроблення й опис типології медіапрактик як дискурсивних практик створення інформаційного продукту;
- визначення критеріїв класифікації дискурсивних практик медіапросьюмеризму за конкретними ознаками діяльності та практичного інструментарію ефективного створення різних типів медіапродуктів видповидно до різних медіапрактик.
- На рівні практичного впровадження передбачено:
- розроблення авторської експериментальної моделі системи медіапрактик як технологій медіапросьюмеризму та їх упровадження в навчальний процес Факультету журналістики Київського університету імені Бориса Грінченка;
- використання результатів дослідження для: реформування медіосвіти України та покращення медіаінформаційної компетентності; для розроблення практичних занять навчальних дисциплін «Бібліотечна журналістика» (для студентів 3-го курсу спеціальності «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа»), «Цифрова культура» (для студентів 2-го курсу спеціальностей «Реклама і зв’язки з громадськістю», «Журналістика», «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа» як дисципліни за вибором), а також у викладанні модуля з підвищення кваліфікації науково-педагогічних кадрів «Медіаосвіта».
Поширення та апробація результаті дослідження:
Міжнародий рівень:
- наукові праці:
- Angelova M., Brovko O., Zrazhevska N., Lisnevska A., Polishchuk T., Fruktova Ya. The Specifics of Creating Student Multimedia Projects in University Humanitarian Education under the Conditions of the Pandemic. International Journal of Information and Education Technology. 2022. Вип. 12 (11). С. 1198–1204;
- Polishchuk T. Journalistic Practice in Activity of Ukrainian Information and Library Institutions During the Pandemic Period. Modern Science, Practice, Society: Abstracts of XVIII International Scientific and Practical Conference, Boston, USA 25-26 May 2020. Boston: Іnternational Science Group, P. 132–134.
Всеукраїнський рівень:
- наукові праці:
- Поліщук Т. І., Кравчук О. Упровадження медіа-практик у роботу бібліотек для дітей та юнацтва. Образ. Вип. 1(33). С. 42–50;
- Поліщук Т. І. Практико-орієнтований підхід у викладанні дисципліни «Бібліотечна журналістика» в Університеті Грінченка. Вісник книжкової палати. 2019. Вип. 5. С. 24–27;
- Воскобойнікова-Гузєва О., Поліщук Т. Освітня, соціогуманітарна та проєктна діяльність кафедри бібліотекознавства та інформології Інституту журналістики (2016–2021 рр.). Інтегровані комунікації. 2023. Вип. 2 (12). С. 37–43;
- Поліщук Т. І. Створення бібліотеки аудіокниг українською мовою: від ідеї до реалізації. Освіта і наука у мінливому світі: проблеми та перспективи розвитку. Дніпро: ДНУ ім. Олеся Гончара, 2019. C. 146–148;
- Поліщук Т. І. Медіапросьюмеризм як складова медіаосвіти. Інформація, комунікація та управління знаннями в глобалізованому світі. Київ: КНУКІМ, 2019. С. 130–131;
- виголошення доповідей на міжнаролних конференціях:
- Поліщук Т. «Цифрова культура: від теорії до практики»: доповідь на VIII Міжнародній науково-практичній конференції «Актуальні проблеми сучасної освіти та науки в контексті євроінтеграційного поступу» (м. Луцьк, 26 травня 2022 р.);
- Поліщук Т. «Цифрові навички ком’юніті-менеджера»: доповідь на Міжнародній науково-практичній онлайн-конференції «Медіакомунікації в діалозі культур: виклики європейської інтеграції для української освіти і науки» (м. Київ, 02 червня 2023 р.);
- організація та проведення щорічного Всеукраїнського круглого столу з фахівцями-практиками «Медіапросьюмеризм як явище інформаційного суспільства» (2019–2023 рр.). URL: https://fj.kubg.edu.ua/informatsiya/naukovtsiam/2587/
59-media-studies/2603-vseukrainskyi-kruhlyi-stil-mediaprosiumeryzm-iak-iavyshche-informatsiinoho-suspilstva.html; - координування діяльності Медіашколи Університету Грінченка: тренер, співавтор та викладач модуля «Медіаосвіта» в межах підвищення кваліфікації науково-педагогічного персоналу Університету.
Піскорська Галина Андріївна
Дослідницький напрям «Професіоналізм сучасних фахівців медіа, реклами та PR: актуальні тренди» у межах колективного дослідження «Медіазнавчі студії в науковому та освітньому дискурсах».
Обєкт дослідження — технології формування професіоналізму фахівців медіа, реклами та PR як актуальний тренд.
Предмет дослідження — особливості впровадження технологій формування професіоналізму фахівців медіа, реклами та PR як актуального тренду в освітній процес.
Мета дослідження — адаптація в освітньому процесі Факультету журналістики технологій формування професіоналізму фахівців медіа, реклами та PR.
Завдання дослідження:
1. Виокремити та проаналізувати технології формування професіоналізму фахівців медіа, реклами та PR як актуальні тренди.
2. Розробити теоретико-методологічні засади вивчення технологій формування професіоналізму фахівців медіа, реклами та PR з огляду на європейський та австралійський досвід.
3. Розкрити специфіку впровадження технологій формування професіоналізму фахівців медіа, реклами та PR в освітній процес українських ЗВО та зарубіжжя.
Очікувані результати
- На теоретико-методологічному рівні передбачено:
- вивчення загальних наукових методологічних та методичних проблем розвитку соціального інституту PR і його ролі у функціонуванні сучасного суспільного організму загалом;
- знання теоретичних і методологічних основ соціальної комунікації, мотивації та поведінки людей; уміння проводити якісний та кількісний аналіз суспільних явищ і процесів;
- здійснення аналітичної та наукової роботу відповідно до потреби у радикальних змінах в економічних та політичних сферах, а отже, і в галузі PR.
2. На рівні практичного впровадження передбачено:
- адаптацію до освітнього процесу Інституту / Факультету журналістики досвіду ЗВО Австралії з вивчення медіа та комунікацій та розроблення програм нових навчальних дисциплін і/або нових освітніх програм на основі теоретичних положень дослідження та контент-аналізу сайтів українських і закордонних ЗВО;
- створення платформ для постійної взаємодії наукової спільноти та фахівців-практиків медійної галузі в сфері комунікації, зокрема: організація та проведення міжнародних науково-практичних конференцій із медіазнавчих студій, науково-практичних семінарів із проблем сучасного медіазнавства для науковців і викладачів;
- надання практичних рекомендацій щодо аналізу наявних механізмів протидії інформаційним операціям країни-агресора в умовах сучасної повномасштабної війни в Україні, частиною якої є дезінформаційні кампанії.
Поширення результатів
- Міжнародний рівень:
- проведення роботи в рамках виконання завдань академічної мобільності на базі Університету Мельбурна в Австралії в якості почесного професора;
- участь в організації та проведення Міжнародної науково-практичної конференції «Медіазнавчі студії в європейському діалозі: освітній та науковий дискурси», виступи на міжнародних конференціях в рамках співпраці Університету Грінченка з Університетом Мельбурну.
Всеукраїнський рівень: виступи на всеукраїнських конференціях, публікації.
Міський рівень: участь у науково-практичних семінарах, професійних дискусіях, обмін досвідом з викладачами інших ЗВО.
Університетський рівень: підготовка студентів до участі в конференціях та наукових семінарів.
Гуцол Ольга Іванівна
Дослідницький напрям «Масмедіа та соціальні медіа як комунікаційна технологія в політичній рекламі, PR та пропаганді» у межах наукової теми «Медіазнавчі студії в науковому та освітньому дискурсах».
Актуальність теми. Сучасне інформаційне суспільство формується в контексті трьох напрямків: хай-х’юм (високі гуманітарні); хай-тек (високі технічні); хайсенсоро (високі сенсорно-технологічні). Вони формують характер людської спільноти початку ІІІ-го тисячоліття, що визначається як постіндустріальна, постмодерністська та цифрова. Цифровий характер сучасних технічних комунікацій формує принципово нову модель взаємовідносин між індивідуумами на персональному, внутрішньогруповому та міжгруповому рівнях. У сучасній ері цифрових технологій людство перебуває на тому етапі розвитку, коли працюють технології web 2.0 та 3.0 та народжується 4.0. Даний період бере свій відлік із створення першої соціальної мережі у 1995 р. і визначається як час домінування онлайн мережевих суспільств, деякі з них, зокрема, наразі мають глобальний характер і набувають все більшого значення як комунікативна технологія у царині політичних і міжнародно-політичних процесів.
Об’єкт дослідження — масмедіа у сфері політичних процесів і міжнародних відносин.
Предмет дослідження — особливості функціонування масмедіа як комунікаційної технології у сфері політичних процесів і міжнародних відносин.
Мета дослідження — розкриття особливостей комунікації в соціальних мережах, з’ясування потенціалу їх використання, насамперед, у сфері політичних процесів і міжнародних відносин.
Зазначена мета передбачає вирішення таких завдань:.
- Дослідити роль масмедіа, особливості комунікації у соціальних мережах.
- З’ясувати потенціал використання масмедіа у сфері політичних процесів і міжнародних відносин.
- Проаналізувати потенціал використання масмедіа у сфері політичних реклами та зв’язків із громадськістю.
Пропонована тема передбачає комплексне вивчення такої проблематики: із самої своєї появи соціальні медіа активно інтегруються у концепцію цифрової дипломатії США і країн ЄС, які найчастіше їх застосовують для підтримки і просування демократії, захисту основних прав і свобод людини в третіх країнах, налагодження міжкультурного діалогу у рамках реалізації технологій «soft power».
Методологія дослідження. Для досягнення поставленої мети було застосовано відповідні методи: загальнонаукові (аналіз і синтез, індукція і дедукція, класифікація, порівняння, опис) та спеціальні (анкетування, контент-аналіз, дискурс-аналіз, математичної статистики, кейс-дослідження). Зокрема, описовий та порівняльний методи – для дослідження напрацювань з вивчення проблематики ЕНВ, аналіз та синтез, індукція та дедукція – для створення класифікацій та виведення певних висновків, компаративістський – для порівняння електронних та друкованих навчальних видань.
Очікувана теоретична та практична значущість дослідження. З’ясовується, що у сучасному інформаційному суспільстві головним продуктом стає інформація, яка із появою соціальних мереж почала розповсюджуватися новими темпами, створюючи цифровий соціокультурний простір. Соціальні спільноти, об’єднані в Інтернеті на підставі ціннісних орієнтацій, функціонують поза просторово-часових рамок, формуючи унікальну культуру спілкування у соціальних медіа, яка здатна виступати інструментом трансформації сучасних політичних і міжнародно-політичних процесів. Використовуючи інтерактивний формат комунікації, соціальні мережі забезпечують якісну зміну публічної політики і публічної дипломатії, що проявляється у формуванні політичної культури самоорганізації і взяття на себе відповідальності за конструювання власного політичного майбутнього. На підставі аналізу політичних практик встановлюється, що соціальні медіа у публічній дипломатії створюють горизонтальну модель комунікації, стимулюючи політичну активність соціальних спільнот шляхом залучення їх до обговорення і реалізації соціально-політичних проєктів. Розмиваючи комунікаційні бар’єри, соціальні медіа спроможні виступати ефективним інструментом політичної мобілізації і консолідації, соціальної інтеграції і солідарності.
Результати дослідження будуть:
- узагальнені та опубліковані у форматі наукових статей за окремими дослідницькими напрямами;
- використані для наповнення дистанційних електронних курсів; термінологічних словників тощо.
Поширення результатів:
- статті в наукових періодичних виданнях: Климчук, І.В та Яремко, І.М. та Андрусяк, І.І. та Скорик, Г.В. та Stadnichenko, Olga (2021) E-Democracy Implementation in the Process of Stimulating the Country Socio-Economic and Socio-Political Development IT&AS’2021: Symposium on Information Technologies & Applied Sciences, 2824. с. 130-139.
Харамурза Дар'я Вікторівна
«Професіоналізм сучасних фахівців медіа, реклами та PR: актуальні тренди»
Дослідницький напрям «Професіоналізм сучасних фахівців медіа, реклами та PR: актуальні тренди» у межах колективного дослідження «Медіазнавчі студії в науковому та освітньому дискурсах»
Об'єкт дослідження — технології формування професіоналізму фахівців медіа, реклами та PR як актуальний тренд.
Предмет дослідження — особливості впровадження технологій формування професіоналізму фахівців медіа, реклами та PR як актуального тренду в освітній процес.
Мета дослідження — адаптація в освітньому процесі Факультету журналістики технологій формування професіоналізму фахівців медіа, реклами та PR.
Завдання дослідження
- Виокремити та проаналізувати технології формування професіоналізму фахівців медіа, реклами та PR як актуальні тренди.
- Розробити теоретико-методологічні засади вивчення технологій формування професіоналізму фахівців медіа, реклами та PR з огляду на європейський досвід.
- Розкрити специфіку впровадження технологій формування професіоналізму фахівців медіа, реклами та PR в освітній процес українських ЗВО та зарубіжжя.
- Проаналізувати підготовку медіафахівців як складну систему, насамперед на прикладі Київського університету імені Бориса Грінченка, визначити структурні компоненти, які забезпечують її ефективне функціонування.
- Дослідити ефективність використання сучасних інформаційних технологій у формуванні комунікативної компетенції студентів.
Очікувані результати
- На теоретико-методологічному рівні передбачено:
- обґрунтування необхідності багатовекторної, практикоорієнтованої організації підготовки медіафахівців, розгляд цієї підготовки як складної системи, в якій особлива увага має придлятися моніторингу освітнього процесу, аналізу результатів та своєчасній корекції системних властивостей, а головне — впровадженню інновацій у навчальний процес;
- дослідження ефективності практичного застосування соціальних медіа на основі технологій Web 2.0, спрямованих на розвиток англомовної комунікативної компетенції студентів. Результати показали, що ефективність використання цифрових онлайн-технологій очевидна для студентів різних спеціальностей;
2. На рівні практичного впровадження передбачено:
- оновлення джерельної та теоретико-методологічної бази для використання науково-педагогічними працівниками та здобувачами освіти за спеціальністю 061 «Журналістика»;
- підготовка та популяризація матеріалів інтегрованого електронного навчального ресурсу «Лексичний мінімум медіазнавця»;
- створення та впровадження в освітній процес Факультету журналістики, включно з ОП «Реклама і зв’язки з громадськістю» робочих навчальних програм «Медіаіндустрія та медіабезпека: Медіаіндустрія», «Медіаіндустрія та медіабезпека: Медіабезпека» для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти, а також «Медіа-тероризм та технології протидії» для здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти;
- посилення моніторингу освітнього процесу, аналізу результатів та своєчасній корекції системних властивостей, впровадження інновацій у процес підготовки фахівців із реклами та зв'язків із громадськістю.
Поширення результатів
Міжнародний рівень:
- участь в організації та проведенні Міжнародної науково-практичної конференції «Медіазнавчі студії в європейському діалозі: освітній та науковий дискурси» (2020 р.), Міжнародної науково-практичної конференція студентів, аспірантів, молодих учених та практиків «Креативні індустрії: сучасні тренди» (2021 і 2023 рр.), Міжнародної науково-практичної онлайн-конференції «Медіакомунікації в діалозі культур: виклики європейської інтеграції для української освіти і науки» (2023 р.), виступи на цих та інших міжнародних конференціях;
- публікації в періодичних виданнях, що індексуються в міжнародних наукометричних базах «Scopus» i «Web of Science» (1. Kharamurza, D., Puzanov, V., Volynets, G., Lesiuk, O., Vashyst, K., Sadivnycha, M. Social Media as a Development Tool English Communicative Competence. Journal of Curriculum and Teaching. 2022. Vol.11, No 1. P. 101-116. (Scopus); 2. Афанасьєв І., Бєлофастова Т., Новохатько Л., Харамурза Д. Удосконалення підготовки медіафахівців як складної системи. Міждисциплінарні дослідження складних систем. 2021. Вип. 19, 141–155. (Web of Science (ESCI)).
Всеукраїнський рівень: участь в організації та проведенні Всеукраїнської науково-практичної онлайн-конференції «Дослідження молодих вчених від ідеї до реалізації» (2023 р.), виступи на конференціях, участь у форумах, круглих столах.
Міський рівень: участь у науково-практичних семінарах, професійних дискусіях, обмін досвідом із роботодавцями, викладачами — експертами в галузі реклами та зв'язків із громадськістю.
Університетський рівень: участь у науково-практичних семінарах, професійних дискусіях, обмін досвідом із викладачами Університету Грінченка, участь у звітуванні з наукової роботи кафедри реклами та зв'язків з громадськістю та Факультету журналістики за 2019–2023 рр., залучення здобувачів вищої освіти до наукової роботи. Організація онлайн-квесту Наукового товариства студентів, аспірантів, докторантів та молодих вчених Факультету журналістики «МедіаГра. Прокачай свою медіаграмотність!».
«Масмедійний чинник літературної критики України (1995–2015 рр.)»
Дослідницький напрям «Масмедійний чинник літературної критики України (1995–2015 рр.)» – у межах колективного дослідження «Медіазнавчі студії в науковому та освітньому дискурсах».
Об'єкт дослідження — літературна критика України 1995–2015 рр.
Предмет дослідження — масмедійний чинник літературної критики як окремого суб’єкта масово-інформаційної діяльності.
Мета дослідження — визначити особливості розвитку та функціонування літературної критики України в середовищі масмедіа в період з 1995 до 2015 року.
Завдання дослідження
- Проаналізувати й систематизувати існуючий науковий доробок, присвячений предмету дослідження.
- Дослідити процеси трансформації літературної критики в сучасному медіапросторі та зміни форми й змісту літературно-критичного матеріалу в умовах переходу на мультимедійні платформи.
- Відновити хронологію заснування літературно-художніх часописів України 1995–2015 рр. та розглянути типологічні особливості літературно-художніх часописів та онлайн-видань України доби незалежності.
- Проаналізувати тематику, проблематику та жанрові особливості літературно-критичних матеріалів обраних видань України за 1995–2015 рр.
- Розробити модель функціонування сучасної літературної критики в медіапросторі й модель сучасного літературно-критичного матеріалу.
- Визначити перспективи розвитку літературної критики в системі соціальних комунікацій.
Результати дослідження
- На теоретико-методологічному рівні:
- проведено загальний аналіз і систематизацію наукового доробку вітчизняних і закордонних учених стосовно взаємодії літературної критики та масмедіа;
- усебічно проаналізовано основні етапи та принципи розвитку літературної критики як окремого суб’єкта масово-інформаційної діяльності;
- досліджено особливості функціонування української літературної критики нової доби, що дозволило зафіксувати ключові тенденції розвитку літературної критики України 1995–2015 рр. та визначити їхній вплив на подальший розвиток галузі;
- проведено ґрунтовний аналіз масмедійного чинника літературної критики України обраного історичного періоду й подано загальну оцінку сучасного літературно-критичного процесу України;
- структуровано проблематику літературно-критичних матеріалів сучасних ЗМІ;
- досліджено та описано особливості критичних матеріалів літературно-мистецьких ЗМІ України 1995–2015 рр., проведено порівняльний аналіз літературно-критичних матеріалів українських друкованих та інтернет-видань обраного періоду;
- охарактеризовано процеси трансформації форми й змісту літературно-критичних матеріалів України в умовах переходу на мультимедійні платформи;
- на основі отриманих результатів розроблено модель функціонування сучасної літературної критики в медіапросторі та модель сучасного літературно-критичного матеріалу.
2. На рівні практичного впровадження передбачено:
- оновлення джерельної та теоретико-методологічної бази для використання науково-педагогічними працівниками та здобувачами освіти за спеціальністю 061 «Журналістика»;
- використання результатів дослідження для забезпечення навчального процесу та створення робочих програм навчальних дисциплін зі спеціальності 061 «Журналістика».
Поширення результатів
Міжнародний рівень
Виступи на міжнародних конференціях:
- Міжнародна науково-практична конференція, присвячена 25-річчю МЕГУ ім. академіка Степана Дем’янчука «Проблеми та перспективи розвитку вищої школи та економіки в ХХІ столітті» (Рівне, 11–12 жовтня 2018 р.);
- Міжнародна наукова конференція «Сучасні тенденції розвитку медіагалузі і регіональні ЗМІ» (Тернопіль, 10–13 травня 2019 р.);
- Міжнародна науково-практична онлайн-конференція «Медіазнавчі студії в європейському діалозі: освітній та науковий дискурси» (Київ, 13–14 листопада 2020 р.);
- Міжнародна науково-практична конференція «Соціальні комунікації: фундаментальні парадигми розвитку» (Київ, 24–25 вересня 2021 р.);
- I International Scientific and Practical Conference «Scientific goals and purposes in XXI century» (Seattle, USA, 7–8 жовтня 2021 р.).
Статті в наукових періодичних виданнях інших держав:
- Мітчук О. А., Харамурза Д. В. Літературна критика в онлайн-медіа. Scientific Collection «InterConf». 2021. № 78. С. 199–208;
- Mitchuk O., Kharamurza D. Features of Publicist Materials of Contemporary Ukrainian Online Publications. Science and Education a New Dimension. Humanities and Social Sciences. IX (48), I.: 261. 2021. pp. 71–72.
Всеукраїнський рівень
Виступи на конференціях:
- V міжнародна науково-практична конференція «Вплив нових медіа: міждисциплінарний підхід» (Одеса, 20–21 квітня 2018 р.);
- Всеукраїнська науково-практична конференція «Медіапростір: проблеми і виклики сьогоденні» (Київ, 25 квітня 2018 р.);
- V Всеукраїнська інтернет-конференція здобувачів вищої освіти і молодих учених «Сучасні медіакомунікації: прикладний аспект» (Маріуполь, 25–26 квітня 2019 р.).
Публікації у наукових фахових виданнях:
- Харамурза Д. В. Літературно-художні часописи України 1990–2020 рр. історичний ескіз. Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. Серія: Філологія. Соціальні комунікації. № 2. Ч. 4. С. 150–157;
- Харамурза Д. В. Типологічні особливості газети «Література плюс». Наукові записки Інституту журналістики. 2021. № 1 (78). С. 74–85;
- Харамурза Д. В. Літературна критика в площині соціальних комунікацій: поняття, завдання, функції. Образ. 2021. Вип. 2 (36). С. 30–39;
У 2023 р. захищено дисертацію «Масмедійний чинник літературної критики України (1995-2015 рр.)» на здобуття наукового ступеня доктора філософії зі спеціальності 061 «Журналістика» (науковий керівник – Мітчук Ольга Андріївна, доктор наук із соціальних комунікацій, професор, професор кафедри журналістики та нових медіа Факультету журналістики Київського університету імені Бориса Грінченка).
Міський рівень: участь у науково-практичних семінарах, професійних дискусіях, обмін досвідом із експертами медіагалузі.
Університетський рівень: участь у науково-практичних семінарах, професійних дискусіях, обмін досвідом із викладачами Університету Грінченка, підготовка матеріалів до міждисциплінарного дослідницького проєкту «Лексичний мінімум медіазнавця».
«ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАТИВНІ МЕДІАПРАКТИКИ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ ТА ПІСЛЯВОЄННОГО ВІДНОВЛЕННЯ» (2025–2029) (проєкт наукової теми кафедри)
Керівник теми: проф. Л. М. Новохатько, проф. Т.В. Кузнєцова
Виконавці:
- проф. Т. В. Кузнєцова;
- доц. І. Ю. Афанасьєв;
- доц. Т. Ю. Бєлофастова;
- доц. О. В. Курбан;
- доц. М. М. Нетреба;
- доц. О. І. Гуцол;
- доц. каф. С. М. Вернигора;
- доц. каф. Г. А. Піскорська;
- доц. каф. Л. М. Кононенко;
- доц. каф. Р. В. Дьяченко;
- ст. викл. Т. І. Поліщук;
- ст. викл. Д. В. Харамурза;
- ст. викл. Т. І. Ужанська;
- ст. викл. О. М. Яремчук;
- ст. викл. І. В. Кузнєцова;
- викл. Є. С. Селюх;
- викл. А. С. Сінько.
ІНДИВІДУАЛЬНІ НАУКОВІ ТЕМИ
Сінько Андрій Сергійович
Дослідницький напрям «Сучасна галузь звʼязків з громадськістю: становлення управлінського інституту соціальних комунікацій»
Обʼєкт дослідження — інформаційна діяльність звʼязків з громадськістю як окремий управлінський інститут.
Предмет дослідження — вплив інформаційної діяльності звʼязків з громадськістю на комунікаційне середовище як окремого управлінського інституту соціальних комунікацій.
Мета дослідження — дослідити вплив інформаційної діяльності звʼязків з громадськістю на функціонування комунікаційного середовища управлінського інституту соціальних комунікацій.
Завдання дослідження:
- Проаналізувати теоретико-методологічні засади дослідження феномену інформаційної діяльності звʼязків з громадськістю як окремого управлінського інституту соціальних комунікацій.
- Розкрити основні принципи, методи та категоріальний апарат дослідження інформаційної діяльності звʼязків з громадськістю.
- Дослідити особливості генези інформаційної діяльності як окремого управлінського інституту соціальних комунікацій та її специфіку.
- З’ясувати функції інформаційної діяльності звʼязків з громадськістю та її вплив на формування окремого управлінського інституту соціальних комунікацій.
- Проаналізувати прикладну компоненту інформаційної діяльності звʼязків з громадськістю як управлінського соціального інституту.
- Провести соціологічне дослідження щодо роботи інформаційної діяльності окремих фахівців як окремої соціальної інституції.
- Сформулювати чітке наукове бачення визначення інформаційної діяльності як окремого управлінського інституту соціальних комунікацій.
Теоретичне та практичне значення одержаних результатів дослідження.
Отримані результати дослідження можуть бути використані під час проведення соціологічних досліджень серед представників цільової аудиторії, формування переліку норм та правил для фахівців окремих галузей та проведення професійних заходів задля визнання існування нової управлінської соціальної інституції.
Очікувані результати дослідження:
- створення та закріплення норм і правил безперешкодного функціонування соціального інституту звʼязків з громадськістю;
- теоретично обгрунтувати інституцію звʼязків з громадськістю в українському суспільстві та практично застосувати напрацьовані дослідження.
Поширення результатів:
- статті у виданнях, проіндексованих у базах даних Scopus та/або Web of Science Core Collection: Chunikhina, T., Saiensus, M., Sinko, A., Iazvinska, N., Klimovych, O., & Siryk, R. (2023). Communication Strategies of Internet Marketing of Trading Enterprises. International Journal of Professional Business Review, 8(5), e01775 (Scopus).
- статті у наукових виданнях, включених до переліку наукових фахових видань України з присвоєнням категорії «Б»:
- Datsenko, T., Vyhovska, O., & Sinko, A. (2020). SOCIAL MEDIA AND HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS: USING SOCIAL NETWORKS TO RECRUIT STUDENTS. The Modern Higher Education Review, (5), 91-99.
- Новохатько Л. М., Афанасьєв І. Ю., Сінько А. С. (2023). Інформаційно-комунікаційна діяльність та аналітика під час російсько-української війни (на прикладі соціальних мереж). Communications and Communicative Technologies. Issue 23. 144–151.
- статті в інших наукових періодичних виданнях:
- Сінько А. С. Маркетингові та рекламні технології як складник промоції освітніх послуг. Інтегровані комунікації. 1 (13) 2022. Подано до друку.
- Сінько А. С. Інформаційна діяльність в системі соціальних комунікацій. Інтегровані комунікації. 1 (14) 2023. Подано до друку;
- участь у наукових заходах (конференціях, семінарах тощо; повна назва заходу, дата і місце проведення, тема доповіді):
- участь у круглому столі «Академічна доброчесність та виклики науки у часи війни: український досвід та європейські практики» (7 листопада 2022 року);
- виступ на пленарному засіданні Всеукраїнської науково-практичної конференції «Сучасний масмедійний простір: реалії та перспективи розвитку» з доповіддю на тему «Вплив війни на рівень довіри до джерел інформації, інституцій і державних комунікантів (11 квітня 2023 року);
- виступ на пленарному засіданні ІІ Науково-практичної конференції студентів, аспірантів та молодих науковців «Сучасний масовокомунікаційний простір: історія, реалії, перспективи» з доповіддю на тему «Сутність і функції інформаційної діяльності мовного маніпулювання в рекламі» (25 травня 2023 року);
- виступ на пленарному засіданні Міжнародної науково-практичної онлайн-конференції «Медіакомунікації в діалозі культур: виклики європейської інтеграції для української освіти і науки» з доповіддю на тему «Інформаційна діяльність в системі соціальних комунікацій» (2 червня 2023 року).
Селюх Євген Сергійович
Дослідницький напрям «Трансформація cтратегії та інструментарію ітернет-реклами в українських медіа на початку XXI ст.»
Актуальність теми дослідження зумовлена стрімким розвитком інформаційно-комунікаційних технологій та збільшенням значення цифрової сфери в сучасному інформаційному ландшафті. В умовах постійних змін інновацій та технологічних трендів важливо розуміти, як адаптувати стратегії інтернет-реклами для ефективної взаємодії з аудиторією в українському медіапросторі.
Інновації та технологічні тренди продовжують швидко змінювати споживчі звички та способи сприйняття інформації. Споживачі стають вимогливішими щодо контенту, який вони споживають, та способу, яким бренди спілкуються з ними. У цьому контексті дослідження інтернет-реклами в українських медіа стають надзвичайно важливими для розуміння та адаптації до сучасних викликів. Вивчення стратегій та інструментарію інтернет-реклами допомагає брендам і медіакомпаніям підтримувати релевантність та ефективність своєї діяльності в цьому динамічному середовищі.
Ураховуючи локальні та глобальні кризи, які виникали в українському суспільстві на початку XXI ст., а також загальний розвиток технологій, що вплинули на прискорення цифрової трансформації в усіх сферах життя, включаючи інтернет-рекламу та медіа, є необхідність дослідити вплив цих змін на бренди й медіакомпанії, а також їхню адаптацію до нових викликів.
Рекламодавці та медіакомпанії повинні визначити нову стратегію та інструментарій інтернет-реклами, що враховують зміни в споживацьких звичках та вимагають адаптації до нових викликів.
Глибокі соціокультурні, економічні та політичні зміни в Україні на початку XXI ст. спричинили реформу медіасфери, у якій журналісти та українські медіа загалом торкаються важливих питань фінансової незалежності та об'єктивності. Тема дослідження є важливою частиною аналізу та рефлексії про те, як ці зміни вплинули на медіапростір та рекламну індустрію та як можна оптимізувати їхню взаємодію в цьому новому контексті. Відтак нагальною потреба осмислення та визначення шляхів подальшого розвитку й застосування інноваційних стратегій та інструментарію інтернет-реклами, які б не тільки відповідали сучасним викликам, але й сприяли зміцненню якості та об'єктивності журналістики в епоху цифрової трансформації.
Об’єкт дослідження – стратегія та інструментарій інтернет-реклами в українських медіа.
Предмет дослідження – особливості й етапи трансформації стратегії та інструментарію інтернет-реклами в українських медіа.
Мета дослідження – проаналізувати особливості й етапи трансформації стратегії та інструментарію інтернет-реклами в українських медіа на початку ХХІ ст.
Мета передбачає такі завдання:
1) сформулювати теоретико-методологічні засади дослідження та визначити його термінологічно-поняттєвий апарат;
2) простежити зміни в розробленні та реалізації стратегії інтернет-реклами в українських медіа на початку XXI ст., визначити основні етапи, інноваційні методи та підходи у рекламному плануванні й впровадженні технологічних рішень;
3) виявити специфіку, етапи та основні чинники трансформації інструментарію інтернет-реклами в українських медіа на початку XXI ст., а також зміни, що сталися в роботі журналістів під упливом цифрової реклами;
4) проаналізувати вплив інтернет-реклами на онлайн-медіа в умовах глобальних змін та трансформацій;
5) описати інструментарій інтернет-реклами, що використовується для монетизації українських онлайн-медіа, та різні рекламні формати, платформи, технології і стратегії, які сприяють прибутковості й ефективності медіаканалів у цифровому середовищі;
6) розробити рекомендації для брендів, медіакомпаній та журналістів щодо оптимізації взаємодії між інтернет-рекламою та медіа для підвищення якості й ефективності інформаційного контенту.
Очікувані результати:
1. На теоретико-методологічному рівні:
- визначення особливостей трансформації інноваційних стратегій інтернет-реклами в контексті стрімкого розвитку інформаційно-комунікаційних технологій та цифрової сфери в сучасному інформаційному середовищі;
- уточнення взаємозв'язку між трансформацією інтернет-реклами та її впливом на сферу медіа з огляду на об'єктивність та якість інформації, а також динаміку медійного ландшафту;
- формулювання концептуальних засад та практичних рекомендацій для подальшого ефективного розвитку інтернет-реклами в українських медіа, що базуються на встановлених закономірностях і взаємозв'язках між цими двома сферами в умовах цифрової трансформації. Результати дослідження набудуть подальшого розвитку в розробленні практичних рекомендацій застосування стратегій та інструментарію інтернет-реклами у медіа для рекламодавців, медіакомпаній та журналістів з метою оптимізації їхніх дій та адаптації до змін в цифровому інформаційному середовищі.
2. На рівні практичного впровадження:
- сприятимуть оптимізації рекламних стратегій для брендів і рекламодавців, дозволяючи їм краще розуміти ринкові тенденції та адаптуватися до нових умов;
- нададуть можливість медіа реагувати на вплив інтернет-реклами в їхній діяльності, зберігаючи якість та об'єктивність інформаційного контенту;
- допоможуть покращити сприйняття аудиторією інформації та сторонам ринку розробити спільні стратегії розвитку й взаємодії:
- сприятимуть визначенню оптимальних стратегій, зрозумінню впливу інноваційних підходів на фінансову рентабельність медіаплатформ, а також покращенню якості інформаційного простору та ефективності комунікації з аудиторією;
- будуть упроваджені в навчальний процес під час читання лекцій, проведення лабораторних та практичних завдань із дисциплін: «Технології виробництва та розміщення рекламного продукту: Інтернет-реклама» та «Digital технології у рекламі та PR».