Семенюк Олег Анатолійович
Дослідницькі напрями «Медіалінгвістика в системі медіазнавчих студій», «Медіакритика» в межах колективного дослідження «Медіазнавчі студії в науковому та освітньому дискурсах» .
Назва дослідження: «Особливості використання мовних засобів у сучасних медіа: досягнення комунікативної мети»
Актуальність дослідження. У сучасних умовах становлення інформаційного суспільства особливої актуальності набуває вивчення дискретних одиниць медіа (медійних текстів) та основних інструментів їх створення. Швидке закріплення концепції медіації, медіа як посередників у середовищі науковців та практиків пов’язане, зокрема, з інтересом до вивчення проблем медіамовлення, особливостей функціонування мови у сфері масової комунікації. Сучасні медіа України характеризуються поєднанням різноманітних способів, форм та стилів подання інформації. Комунікативні особливості (комунікативний стиль) представлення інформації є, з одного боку, наслідком суспільного життя (економічного і культурного стану суспільства), а з другого – засобом формування певного сприйняття соціальної реальності.
Медійний простір, основою якого є комунікація взагалі, – це не тільки інформаційний гіпертекст, але й соціальний інститут, що відтворює та формує суспільну свідомість, спосіб життя, оцінку цього життя тощо. Сучасний український мас-медійний простір – це відбитки старих і нових соціальних процесів, поле, на якому яскраво помітна багатовекторність внутрішньо- та зовнішньополітичного життя, соціально-економічної орієнтації тощо. Особливими чинниками впливу на нього є явища, пов’язані з процесом глобалізації. Особистість, людина, яка існує у цьому просторі, потрапляє в різні його течії, постійно перебуває в «потоці» з різними за інтенсивністю та температурою течіями.
Основним інструментом комунікації є мова. Можна вважати до певної міри слушною думку, яка висловлювалася ще наприкінці ХХ століття, що мова масової комунікації здійснює політичне моральне, наукове, художнє та ін. виховання й освіту особистості та колективу. Якщо взяти за аксіому, що стиль, мова інформації формує, перш за все, ставлення як до самої інформації, так і до умов, що її продукують, то реципієнт, продукувач і користувач інформації повинен весь час пристосовуватися до її засвоєння й опрацювання.
Об’єкт дослідження –особливості використання мовних одиниць (та лінгвістичного інструментарію загалом) у сучасних медіа, критичний аналіз медіатексту.
Предмет дослідження – чинники, які впливають на функціонування мовних одиниць та виконання ними комунікативної функції.
Мета дослідження – узагальнення, розширення і поглиблення знань практичного використання мови у професійній діяльності журналіста.
Завдання:
1) виокремити й описати екстралінгвальні (політико-ідеологічні, психологічні, соціокультурні) чинники, які впливають на особливості функціонування мовних, зокрема лексичних і фразеологічних одиниць, в дискурсі медіа;
2) надати рекомендації щодо ефективного використання мовних засобів створення емоційного ефекту, аксіологічної виразності тощо;
3) розглянути особливості розуміння і використання прецедентних текстів у мас-медійному дискурсі;
4) визначити комунікативні особливості застосування стандарту і нонстандарту в мас-медійному дискурсі тощо;
5) акцентувати увагу на критичному лінгвістичному аналізі тексту як важливому елементі медіакритики.
Очікувані результати дослідження:
–· формування нового знання щодо лінгвістичних інструментів сучасних медіа;
– організація наукових досліджень лінгво-комунікативних особливостей мас-медійного дискурсу;
– розроблення на базі дослідження лекційних курсів, практичних занять;
– упровадження результатів дослідження у викладання навчальних дисциплін “будь ласка, зазначте всі свої дисципліни” на Факультеті журналістики Київського університету імені Бориса Грінченка.
Проміжні результати:
- доповіді та обговорення на наукових конференціях:
- Сьомі міжнародні наукові читання пам’яті члена-кореспондента НАН України Юрія Олександровича Карпенка (29–30 вересня 2022 року, Одеса). Доповідь на пленарному засіданні (“Зміна суспільних поглядів і переконань як один із факторів трансформації семантичних і аксіологічних характеристик лексичних одиниць”);
- XV Міжнародна науково-практична конференція «Інформаційна освіта та професійно-комунікативні технології ХХІ століття» (14 16 вересня 2022 р., Одеса). Доповідь секційна (“Військова лексика в дискурсі сучасних українських ЗМІ: проблеми вживання”);
- «І Міжнародна науково-практична конференція «Міжкультурна комунікація в контексті глобалізаційного діалогу: стратегії розвитку» (25-26 листопада 2022 р., Одеса). Доповідь секційна (“Роль антропологічної культури в процесі комунікації”);.
- «Міжнародна науково-практична конференція «Соціальні комунікації: теорія і практика сучасної науки» (11–12 листопада 2022 р., Київ, ТНУ ім. В. Вернадського). Доповідь секційна (“Імпліцитні впливи реклами на сучасний дискурс”).
вийшли друком праці:
- Семенюк Олег. Імпліцитні впливи реклами на сучасний дискурс. Соціальні комунікації: теорія і практика сучасної науки: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції, 11–12 листопада 2022 р., м. Київ. – Львів-Торунь: Liha-Pres, 2022. С.79-83;
- Семенюк Олег. Роль антропологічної культури в процесі комунікації. Міжкультурна комунікація в контексті глобалізаційного діалогу: стратегії розвитку: матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної конференції, 25–26 листопада 2022 р., м. Одеса. – Львів – Торунь: Liha-Pres, 2022. Ч. 3. С.105-109;
- Семенюк О.А. Оцінні конотації лексичних одиниць як фактор досягнення комунікативної мети в дискурсі сучасних ЗМІ (на прикладі слів іномарка, євробляха). Полігранна філологія без кордонів (до 65-літнього ювілею професора Тетяни Анатоліївни Космеди): колективна монографія / відп. ред. докт. філол. наук Т. Ф. Осіпова, докт. філол. наук Н. В. Піддубна, докт. філол. наук О. В. Халіман. Харків: Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022. С. 316-323;
- Семенюк О.А. Зміна суспільних поглядів і переконань як один із факторів трансформації семантичних і аксіологічних характеристик лексичних одиниць. Записки з українського мовознавства: Зб. наук. праць. 2022. Вип. 29. С. 339-350;
- Семенюк О.А. Мас-медіа воєнного часу: проблеми лінгвістичного інструментарію. Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика. Т.33 (72). №5. С.259-264.