"Важливо щоб журналіст розрівняв важливе та принципове" - робить настанови здобувачам операційна директорка інформаційної служби Суспільного мовлення Ірина ЖУКОВСЬКА

IMG 20230919 172336

19 вересня 2023 року здобувачі 1 курсу другого (магістерського) рівня вищої освіти освітньо-професійної програми «Журналістика» Київського університету імені Бориса Грінченка вперше прибули на практичні заняття з дисципліни «Суспільне мовлення в сучасному медіапросторі» в Національну суспільну телерадіокомпанію України, на відомий всім Хрещатик, 26. Оновлена магістерська освітня програма обіцяла багато цікавого. І справді…

…На призначене місце здобувачі фаху журналіста прибули завчасно. І не пошкодували. Зустріч із відомим телерадіожурналістом, головою Комісії з журналістської етики, співзасновником Громадського радіо Андрієм КУЛИКОВИМ прямо біля входу до НСТУ була несподіваною і водночас корисною та надихаючою. Майбутні журналісти у щирому, доброзичливому спілкуванні мали можливість задати запитання метру професії та почути його думки, поради, настанови. 

А потім їх запросили всередину Національної суспільної телерадіокомпанії України, де з порогу відчувалася особлива атмосфера Суспільного мовника.  Майже відразу вони потрапили на центральну «кухню» медіавиробництва – в ньєзрум головних новин країни. Студентам надали можливість оглянути закадровий процес створення прямоетерних новин. 

Директорка департаменту новин дирекції інформаційного мовлення Ірина ЖУКОВСЬКА провела грінченківців по ньюзруму – головній робочій залі журналістів-новинарів. Вона ознайомила з історією розбудови й особливостями роботи медійників Суспільного в нинішніх умовах. Проходячи повз монтажну апаратну, Ірина ЖУКОВСЬКА пожартувала: "Коридору – менше, місця для запису – більше". Студенти спостерігали за процесом підготовки до прямоетерної програми «Єдині новини», пройшлися по всіх поверхах забудови та навіть спустилися в укриття, де розміщено апаратно-студійний комплекс, що забезпечує безперервне мовлення в умовах нестабільності та найбільшої небезпеки. Спускаючись у підвальне приміщення, майбутні журналісти дізналися про особливості безшовного етеру, підготовку до нього та як команда Суспільного забезпечує безперервну трансляцію в умовах повітряних тривог і надзвичайних ситуацій.

"Новини не терплять зупинки," – наголосила продюсерка виконавчої дирекції інформаційного мовлення Христина ГАВРИЛЮК, розповідаючи, наскільки важливо доносити новини навіть людям з вадами. Тому телеканал працює 24/7 у різних форматах та постить близько 500 новин на день. "Суспільне – це не тільки телебачення та радіо"– почули майбутні журналісти. І дізналися, що Суспільне активно розвиває власний контент на різних цифрових платформах.

Грінченківці не тільки відвідали ньюзрум Суспільного NewsHouse 2.0, а й прослухали перші лекції від провідних творців незалежної української журналістики, які організувала Академія Суспільного та її очільниця Ярослава КАМІНСЬКА. 

У межах першого навчального курсу «Суспільне мовлення: теорія та практика» дисципліни «Суспільне мовлення в сучасному медіапросторі» під час практичного заняття продюсерка виконавчої дирекції інформаційного мовлення Христина ГАВРИЛЮК розповіла про діджитал-складник інформаційного мовлення. Вона ознайомила зі структурою інформаційної мережі, редакційними засадами інформаційного мовлення та світовою роллю Суспільного в інформуванні про події в Україні.

«У київському ньюзрумі працюють близько трьох сотень людей. Понад тисяча – створює інформаційний контент по всій території України, – поділилася Христина ГАВРИЛЮК. – Наші новини є на всіх платформах, у першу чергу оперативно – на діджитал-платформах: на сайті, в ютубі та соцмережах і, звичайно, традиційно — на радіо та телебаченні. Наша головна філософія полягає в тому, що новини мають бути на будь-якій платформі в доступному для нашої аудиторії вигляді».

Продюсерка виконавчої дирекції інформаційного мовлення розповіла і про зміни, що відбулися протягом минулих півтора року: «Очевидно, що зараз левову частину нашої роботи займають новини про повномасштабну війну та бойові дії. У нас працюють повноцінні редакції в усіх обласних центрах, окрім Херсона та Донецької області, де базується по кілька знімальних груп. Ми також висвітлюємо новини з окупованих територій».

Про інформаційне мовлення в діджиталі, формати відео, мультимедійні історії й їхню роль у сучасному медіапросторі та нарощуванні аудиторії розповіла шеф-редакторка відео Олена ДУНЯК.

«Як ви дивитеся відео? Фоново чи повністю, поширюєте чи ні, коментуєте, чи вимикаєте звук? Що для вас є джерелом новин?», – запитала фахівчиня у здобувачів. Вона детально описала відеоформати, які використовує Суспільне мовлення, пояснила, у чому їхня цінність і чому вони важливі сучасному суспільному мовнику. "Якщо треба змонтувати відео за 2 години, значить треба змонтувати відео за дві години," – констатувала принцип відповідальності пані  Олена.

Шеф-редакторка відео детально описала й традиційні формати (як-от, короткі новини та дайджести, інтерв’ю, трансляції, аналітику й репортажі) у межах цифрових платформ Суспільного Мовлення, їхню візію і стратегічні цілі. До того ж, пояснила важливість використання трендів та алгоритмів соціальних мереж і платформ, конкуренції з блогерами, досягнення популярності зі збереженням репутації та журналістських стандартів.

Практичне заняття щодо регуляторної бази, внутрішніх правил роботи воєнних кореспондентів і воєнної журналістики, безпековий аспект та реальні історії медійників під час обстрілів, загроз життю та судових справ провела головна редакторка департаменту новин дирекції інформаційного мовлення Анастасія ІВАНЦІВ. Студенти дізналися особливості роботи, що потрібно знати та що брати з собою, якщо ти польовий журналіст. Про левову частину роботи – налагодження зв'язків та контактів, а це є проблемою для новачків.

Вона поділилася власним досвідом і розповіла, як готуватися до роботи на лінії фронту. Наприкінці заняття студенти виконали практичне завдання: вони розподілилися на групи з кількох осіб і колегіально склали список необхідних речей у відрядження кореспондента, який висвітлює питання війни. Анастасія ІВАНЦІВ прослухала кожне виконане завдання та надала особисті поради та зауваження.  

На третьому практичному занятті провідний ведучий Радіо та ТБ новин Дмитро ГРІНЧЕНКО окреслив аудиторію та особливості загальнонаціональних і місцевих каналів Суспільного мовника. Він звернув окрему увагу здобувачів на фактор довіри аудиторії Суспільного. 

«Нашими цінностями є незалежність, надійність, якість, відкритість, розмаїття. Місією – налагодження громадського діалогу для зміцнення суспільної довіри, розвитку громадянської відповідальності, української мови й культури, особистості й українського народу. Незважаючи на зміни контекстів, цінності Суспільного вибудовуються навколо одного з ключових компонентів розвитку суспільства – довіри», – пояснив Дмитро ГРІНЧЕНКО. 

На завершення пан Дмитро поставив студентам домашнє завдання – створити міні-команди та зімітувати екстрений випуск новин, враховуючи стандарти Суспільного й фокусну тему. 

У підсумку, всі присутні на виїзних практичних заняттях на базі Суспільного мовника були позитивно вражені: вони змогли не лише побачити на власні очі, як творяться головні новини країни, відчути атмосферу реального медівиробництва, а й отримати концентровану фахово важливу інформацію від практиків медіа. До здобувачів магістерського рівня освіти на заняття були залучені також студенти-бакалаври 1 та 2 курсів, які виявили особливу мотивованість проходити в позанавчальний час практичні заняття на Суспільному.

"Важливо щоб журналі...
"Важливо щоб журналі...
"Важливо щоб журналі...
"Важливо щоб журналі...
"Важливо щоб журналі...
"Важливо щоб журналі...
"Важливо щоб журналі...
"Важливо щоб журналі...

 

Анастасія ЛЕВКІВСЬКА,
здобувачка 1 курсу першого (бакалаврського) рівня вищої освіти

освітньої програми «Міжнародна журналістика» 
Валерія МУСХАРІНА,
здобувачка 2 курсу першого (бакалаврського) рівня вищої освіти

освітньої програми «Журналістика» 

Факультет у соціальних мережах