Принципи BBC - це клятва Гіппократа у світі медіа. Так стверджують ті, хто працює у найбільшій телерадіокорпорації світу або хто знайомий з її високими стандартами.
Нещодавно в правдивості цих слів переконався і я, побувавши з навчальним візитом до цієї знаної і шанованої медіакомпанії (разом з членами Наглядової ради АТ «НСТУ» та топменеджерами Суспільного).
Ми відвідали BBC Scotland (це філія компанії у Глазго) та BBC Broadcasting House (Лондон, головний офіс).
Поїздка була досить насиченою, цікавою і корисною. До речі, на цю подорож до штаб – квартири BBC ми чекали 4 роки. Ковід та широкомасштабна війна суттєво змінили плани організаторів. Але, як кажуть британці: «Good things come to those who wait» (добре стається з тими, хто вміє чекати). Ми побачили роботу найбільшої й найуспішнішої медіакомпанії світу, провели десятки зустрічей на різних майданчиках з провідними журналістами й топменеджерами, побували чи не в найкращому у світі Newsroom.
Але все по черзі.
BBC засновано 18 жовтня 1922 року. Сьогодні тут працює понад 22 тисячі фахівців. Річний бюджет складає майже 6 мільярдів фунтів стерлінгів.
Саме тут, за 100 років діяльності компанії BBC, вироблено фундаментальні правила і принципи, якими повинні керуватися справжні журналісти й, взагалі, вся журналістика у вільних, демократичних країнах.
Ці принципи відомі й, на перший погляд, досить прості: правдивість, точність, неупередженість, баланс, обʼєктивність, незалежність (насамперед, від політиків і урядовців), служіння інтересам суспільства та підзвітність аудиторії. Все це впливає на довіру до контенту. А довіра слухачів і телеглядачів сьогодні — найголовніше в роботі кожного медіа. Можливо саме тому BBC є постачальником новин у світі, якому довіряють чи не найбільше.
Добре бути першим, але ще краще бути точним. Це один із головних принципів роботи журналістів BBC. Адже вони не можуть розповсюджувати фейки й брехню своїй аудиторії, яка їм довіряє.
На BBC створено спеціальний відділ у якому працюють 15 досвідчених фахівців, які перевіряють (верифікують) кожну інформацію, яка потрапляє до ефіру.
Якщо ж помилка таки трапилася — її визнають відкрито.
Що у цій поїздці справило найбільше враження? Безумовно , Newsroom у «серці компанії». У Лондоні! Словами важко описати всі відчуття. Це потрібно бачити. Як кажуть британці: «The picturte is worth a thousand words» (картина варта тисячі слів).
Тут народжуються новини, якими користуються десятки, сотні мільйонів людей у всьому світі. В одному просторі працює майже 400 журналістів і фахівців, які допомагають творити якісний контент. Щодня понад 10 мільйонів людей в UK дивляться і слухають новини, які вони продукують. І щотижня приблизно 240 мільйонів людей у світі споживають контент, вироблений на BBC.
У Newsroom вражає робоча атмосфера: сотні різноманітних компʼютерів, моніторів, годинників, табло…(На жаль, фотографувати це приміщення заборонено, але кілька фото вдалося зробити). Поруч, за склом, численні теле- і радіостудії.
Newsroom BBC є найбільшою у світі новинною організацією. Тут щодня виробляється приблизно 120 годин радіо- і телевізійного контенту. Також у BBC 50 власних закордонних інформаційних бюро та 250 кореспондентів по всьому світу, які допомагають творити інформаційну картину дня.
Впевнений, працювати тут — мрія кожного журналіста. Це велика честь, а ще більша відповідальність.
Скажу відверто, за своє чимале журналістське життя я побував у багатьох всесвітньовідомих медіа. Це і CNN в Атланті, також телеканали - ABC, NBC, CBS, радіостанція «Голос Америки» у Вашингтоні, NPR National Public Radio (Національне громадське радіо США), Суспільна телерадіокомпанія Литви… Але подібних масштабів, справді, не бачив. Вони вражають. Втім, найбільше вражає мотивація і діяльність журналістів корпорації BBC.
До речі, з радістю хочу повідомити, що книгу зі стандартами, редакційними настановами BBC топ — менеджери корпорації презентували студентам Київського університету імені Бориса Грінченка. З автографом. Вона знаходитиметься на факультеті журналістики.
І моє побажання всім нашим студентам: бажаю одного разу побувати на BBC і познайомитися з роботою найбільшої медіакомпанії світу. Це того варте. Ваші свідомість та мотивація стануть іншими. Дуже важливо для кожного журналіста знати фундаментальні цінності й принципи роботи BBC і керуватися ними у своїй діяльності. Адже: «Practice makes perfect» (з практикою приходить майстерність). І якщо сильно захотіти, багато працювати, бути впертими й мотивованими й вам пощастить – ви можете стати частиною команди BBC. Цього потрібно прагнути вже зараз!
Отже, я підготував невеликий огляд своєї навчальної поїздки до BBC.