19 травня 2021 року в межах Фестивалю науки - 2021 від Інституту журналістики була проведена онлайн-дискусія “Журналістика майбутнього”.
Дискусія об’єднала тих, хто причетні до становлення сучасних журналістів та роботи в цьому напрямку. Під час обговорення учасники мали можливість обговорити, яким буде майбутнє професії журналіста, які навички необхідно розвивати журналістам вже зараз, аби бути конкурентоспроможними в майбутньому, які майбутні тренди очікують на журналістику, яка освіта необхідна, щоб стати успішним журналістом майбутнього. Захід організувала Гондюл Олександра Дмитрівна, викладачка кафедри журналістики та нових медіа.
“Була на заході з приводу майбутнього журналістики. Дуже рада, що в нас проводять подібні заходи і ми маємо змогу бути на крок ближче до омріяної професії. Сьогодні був цікавий формат, адже ми не просто дискутували, але й працювали в сесійних залах, креативили та просто познайомилися з чудовими людьми. Було б круто й надалі проводити такі івенти, адже це чудовий досвід та плюсик до журналістських навичок!”, - Ярослава Шлапацька, студентка 1 курсу спеціальності “Міжнародна журналістика”.
До участі у дискусії долучились студенти 1 курсу спеціальностей “Міжнародна журналістика” та “Журналістика”, студенти 3 курсу спеціальності “Журналістика”, викладачі кафедри журналістики та нових медіа, випускниця Інституту журналістики та журналістка, студентка магістерської програми з медіа і комунікацій Університету соціальних та гуманітарних наук у Вроцлаві. Дуже дякуємо усім учасникам!
“Дуже вдячна за проведення такого крутого заходу! Це був мій перший досвід онлайн-дискусії, який перевершив усі очікування. Було дуже цікаво дізнатись більше про журналістику майбутнього та почути думки інших студентів, випускників та викладачів. Дякую за це Олександрі Дмитрівні!” - Катерина Мельник, студентка 1 курсу спеціальності “Міжнародна журналістика”.
В інтерактивному форматі під час неформальної дискусії та роботи в групах було обговорено такі аспекти журналістики майбутнього:
- найважливіші навички сучасних та майбутніх журналістів;
- чинники, що впливають на професію журналіста, і тренди наступних 5-10-ти років;
- професії майбутнього у сфері журналістики;
- необхідні реформи, що їх потребує медіасфера;
- роль освіти в підготовці журналістів майбутнього.
“Говорити про майбутнє журналістики в колі молоді дуже круто. Кожен висловив своє бачення розвитку медіасфери в Україні, цікаво було послухати різні думки, вони були позитивні, що дуже надихає. Молодь бачить перспективу для себе працювати в журналістиці в Україні, а ще, має ідеї як покращити цю сферу”, - Одарка Козак, журналістка, студентка магістерської програми з медіа і комунікацій Університету соціальних та гуманітарних наук у Вроцлаві.
Учасники дискусії дуже жваво обговорювали навички, які будуть найнеобхідніші для журналістів майбутнього. Також порівняли власні варіанти із переліком топ-10 навичок 2025 від Всесвітнього Економічного форуму. І прийшли до спільно рішення, що журналіст майбутнього - це універсальний журналіст, що розуміється в усіх ключових аспектах створення різних медіа-продуктів, при цьому має власну нішеву спеціалізацію, в якій є безпосереднім експертом. Головне, любити і хотіти постійно вчитись, тоді все вийде, незалежно від того, яким буде майбутнє.
Також учасники дискусії зійшлись на тому, що майбутнє дуже мінливе і дуже швидке, відповідно ми самі маємо бути такими ж, аби легко адаптуватись до нового. Окрім впливу технологій на сферу журналістики, учасники вважають, що професії в майбутньому будуть не зникати, а трансформуватись - змінюватимуться обов'язки, необхідні навички, відбуватиметься поєднання різних галузей тощо.
Щодо реформ, які молоді люди пропонують запровадити задля майбутнього журналістики - Репутаційна реформа (запровадження Інституту репутації з метою ще глибшого дотримання журналістської етики і відповідної державної інституції при міністерстві - Комісії журналістської етики з метою врегулювати це питання та боротись з корупцією у цій сфері), а також - Реформа “Журналістські стандарти в крові” (уявна, проте дуже неймовірна ідея, суть якої полягає у тому, що бажаючим вступити на журналістику та суміжні з нею спеціальності на генетичному рівні одразу впроваджуватимуться журналістські стандарти з метою запобігти їх порушенню в майбутньому).
“Відвідала дискусію «Журналістика майбутнього», де обговорювали як буде змінюватись професія протягом десяти років. Нестандартні підходи до обговорення забезпечили динамічний перебіг бесіди, чого, чесно кажучи, не очікувала від дискусії в zoom. Ми познайомились, покреативили над робочими нікнеймами, пофантазували над журналістськими реформами та обговорили тенденції майбутнього в журналістиці. Після дискусії розворушений мозок ще кілька годин видавав цікаві ідеї!”, - Анастасія Капітоненко, випускниця Інституту журналістики спеціальності “Журналістика”.
Звісно, не оминула дискусію тема освіти. Молоді люди вважають, що сучасні університети готують універсальних журналістів, проте питання лише в тому, наскільки глибоко занурюються в конкретні аспекти журналістики, і яка якість освіти в Україні загалом. Також учасники дійшли висновку, що журналіст майбутнього - людина з навичками журналістськими (які можна отримати як в ЗВО, так і на курсах) і фахівець з конкретного напряму (економіка, історія, культура, політика тощо). Загалом, студенти вважають, що в будь-якому разі, лише формальної освіти недостатньо, потрібно постійно розвиватись, практикуватись, спілкуватись з журналістами. Окремо була піднята тема приватних закладів освіти на прикладі Європи, де концентроване навчання, і викладачами є виключно практики в тому чи іншому напрямку, які викладають свої дисципліни у форматі тренінгів та майстер-класів, а теоретичну частину студенти опрацьовують самостійно.
На думку учасників дискусії, освіта потребує якісно нової реформи, аби залучати молодих викладачів, залучати практиків, пробувати нові формати викладання та освіти загалом. При цьому, викладачам, що вже довгий час працюють в закладах освіти - викладати основи, базові дисципліни, історію, на яких будуються усі решта практичних дисциплін, що можуть викладати молоді експерти. І звісно, в будь-якому разі, не зупинять у саморозвитку і навчанні протягом всього життя.
“Зустріч була дуже цікавою! Сподобалось, що було багато інтерактиву: вигадували ніки, суперсили, реформи. А ще, цікаво було слухати думки абсолютно різних людей, адже присутніми були студенти, і учасники, які здобувають вже другу освіту, а також викладачі! Також приємно, що на зустрічі можна було спілкуватись неформально та абсолютно вільно висловлювати свої думки!”, - Світлана Баштанна, студентка 1 курсу спеціальності “Міжнародна журналістика”.
Наприкінці дискусії, аби поділитись своїми власними меседжами до світу, усі уявили, якби у кожного з нас була можливість написати смс, що прочитають всі люди світу, то що б ми написали. Серед відповідей були такі (які є нашим орієнтиром і подальшими крокам на шляху до журналістики майбутнього):
- Помилятися це нормально!
- Треба любити себе та близьких.
- Будьте сміливими та практикуйтесь!
- Читайте новини!
- Не витрачайте час дарма - він дуже цінний.
- Будь чесними з собою!
- Нашому тілу та розуму потрібна турбота та час для відпочинку.
- Все що відбувається - на краще!
- Будьте собою, всі люди цінні та унікальні!
“Дискусія вдалась. Тема жива, глибоко актуальна, турбує студентів і випускників. І це не дивно, адже ми не тільки житимемо в новому світі, ми його творитимемо. Дуже приємно, що долучились до дискусії студенти різних курсів та навіть випускники. Це дало змогу зробити невеличкий зріз поколінь і почути дуже різні за наративом, досвідом і навіть емоційністю думки. Такі дискусії не тільки знайомлять з цікавими людьми та міркуваннями, а дають змогу вийти за межі навчального побуту, спровокувати питання, на які, можливо, немає повноцінних відповідей, задуматись і порефлексувати. А цього якраз зараз, в часи пандемії, часто не вистачає”, - Василь Миколайович Пастушина, старший викладач кафедри журналістики та нових медіа.